אניגראם

שאלות ותשובות

שתף |

שאלות ותשובות

איך אני יכול לדעת איזה טיפוס אני?
 
זהו תהליך פנימי ואישי של חקירה עצמית, והוא שונה מאדם לאדם.  לאנשים מסוימים הגילוי הוא מהיר ומיידי, לאחרים התהליך עשוי להיות ארוך ומורכב יותר. חשוב לזכור שתהליך הגילוי הוא חשוב ובעל ערך בפני עצמו ואין צורך להאיץ אותו.

 ישנן 3 דרכים עיקריות לזיהוי הטיפוס הראשי שלך:
- אבחון עצמי דרך שאלון אבחון או קלפי אניאגרם

- השתתפות בסדנת אניאגרם
- ראיון אבחון עם מנחה אניאגרם מוסמך

 חשוב לזכור ששיטת האניאגרם מבוססת על התבוננות עצמית. רק אתה יכול לקבוע איזה טיפוס אתה, כל שאר המקורות שציינתי, יכולים רק לכוון וללוות אותך, במסע הגילוי העצמי.
 
הגילוי הראשוני של הטיפוס שלך עשוי להיות חושפני ומעמת למדי. אנשים רבים חשים, כשהם רואים את הטיפוס שלהם מתואר בבהירות כה רבה ובדיוק חד כל כך, כאילו הם מסתכלים במראה תחת אורות במה חזקים.
חשוב לגלות חמלה וקבלה אל עצמך כשאתה מגלה את הטיפוס שלך. אל תשפוט את עצמך או את אחרים, על מה שנראה לכאורה כהיבטים השליליים של הטיפוס. לעיתים נדרש אומץ ויושר פנימי כדי להביט במראה שהאניאגרם מציבה מולנו, אך היא נושאת בתוכה את המפתח לגדילה ושינוי.
 
האם אני יכול להיות יותר מטיפוס אחד?
 
בכולנו קיימים אלמנטים של כל תשעת הטיפוסים במינונים שונים. לכל אחד מאתנו ישנו טיפוס אחד שהוא הטיפוס הראשי - שמעצב את האסטרטגיה הבסיסית שלנו, (מה שאני נוהגת לכנות "שפת האם" שלנו) וצירופים שונים של טיפוסים אחרים המרכיבים את פרופיל אישיותו הייחודי. 
 
 
במה יכולה לעזור לי למידת הטיפוסים האחרים?

א. עליך להכיר את כל תשע נקודות המבט האפשריות, בכדי להבין את נקודת המבט הייחודית שלך ביחס לאחרים ולהיחשף לדרכים נוספות לראות את העולם.
 
ב. כדי להשתמש באניאגרם להתפתחות אישית, עלינו להכיר את כל תשע המהויות שקיימות בתוכנו. באמצעות האניאגרם אתה לומד לעבור מטיפוס אחד לשני (דרך החצים) ולבחור בכל מצב, את האסטרטגיה שתשרת אותך בצורה הטובה ביותר.
 
ג. מערכות היחסים שלך משתפרות ללא הכר כשאתה מסוגל לראות את העולם מנקודת מבטו של האחר. כשאתה מתחיל להכיר את תפיסות העולם השונות לחלוטין זו מזו, אתה מגלה חמלה והבנה (ואף מידה מסוימת של הומור) לכל נקודת מבט, כולל זו שלך. אתה מסוגל לחוות את האחרים "כפי שהם חווים את עצמם" , כמעט כמו להיות בתוך עורו של מישהו אחר לזמן קצר.

הבנתך העמוקה של המניעים, הכאב והסבל שיקירך חווים יומיום מתוך נקודת מבטם, מאפשרת לך להתחבר אליהם בדרכים חדשות. היא מסייעת לך להשתחרר מהכעס, ההאשמות והפחד שלך ולהגיב אליהם ממקום שמאפשר אינטימיות, קבלה ואהבה ברמה אחרת לגמרי.
 
 
האם האניאגרם לא מסווג בעצם אנשים ומכניס אותם לתוך קופסאות?

בדיוק להיפך! מטרת האניאגרם היא לעזור לנו לצאת מה"קופסה" בתוכה אנו כבר נמצאים, רק שאיננו מודעים לה.
 
באותו אופן שדג אינו יכול להבחין במים בתוכם הוא חי, אנחנו חיים בתוך ה"אישיות" שלנו ואיננו מבחינים בכך. אנו לכודים למעשה בתוך אסטרטגיה (או אישיות) שאיננו ערים לה ובמובנים רבים מגבילה אותנו. האניאגרם חושף את התבנית בתוכה אנו מקובעים ומראה לנו את הדרך להשתחרר ממנה.

ההתלהבות הראשונית של אנשים מהמידע הנרחב שהאניאגרם מספק, עלולה לגרום להם לרוץ ולסווג אנשים לטיפוסים ובכך הם מפספסים את השימוש האמיתי של האניאגרם.

בתחילה זה בלתי נמנע,
הנטייה הטבעית של בני אדם היא "לסווג" דברים, להכניס אותם למגירות. חלוקה לקטגוריות הינה הדרך שלנו להבין ולעשות סדר בעולם שלנו. אנשים רבים עוברים מין "תהליך התבגרות עם האניאגרם", בהתחלה הם משחקים איתו כמו עם צעצוע חדש, עד שהם מבינים שהמטרה של האניאגרם היא לא רק לספק לנו מידע, למרות שהוא רב עוצמה, אלא לשמש לנו כמדריך להתבוננות עצמית.
 
אנשים שמעמיקים את היכרותם עם האניאגרם ומתחילים ללמוד יותר על המורכבות שלה קולטים שלמידת הטיפוס שלהם, לא רק שאינה מגבילה, היא למעשה משחררת ומאפשרת להם להגשים את הפוטנציאל האמיתי שלהם.
 
מהי הדרך הטובה ביותר ללמוד את האניאגרם?
 
למרות שספרים רבים על תורת האניאגרם נכתבו בנושא ב-30 השנים האחרונות, רוב מורי האניאגרם מאמינים שהדרך היחידה בה ניתן ללמוד באמת את האניאגרם, היא באמצעות אנשים. מה שמכנים כ  oral tradition"". על פי השיטה הזו, הטיפוסים מדברים בשם עצמם כפי שהם חווים את עצמם ואנו ומקבלים תמונה חיה ומוחשית של הטיפוס. חשוב להבין שהאניאגרם הוא לא מודל תיאורטי. הוא ניתן ללמידה רק באמצעות חוויה אמיתית. אתה יכול לקרוא את כל הספרים והמאמרים בעולם על טיפוס מסוים ולעולם לא תבין אותו באמת עד שתראה ותשמע אותו.

במגוון הסדנאות שנערכות במרכז מתאפשרת היכרות חוויתית עם כל הטיפוסים וניתנת הזדמנות להכיר אנשים שונים ששייכים לאותה קבוצת הטיפוס ולקיים חקירה משותפת.
 
האם ניתן לקבוע איזה מקצוע מתאים לכל טיפוס?
 
האניאגרם אינו מתאר תשעה סוגים של אנשים, אלא תשעה סוגים של מגנונים המצויים אצל כל אדם ברמות שונות ויוצרים אלפי פרופילים אפשריים. כך שכל הטיפוסים יכולים לעסוק בכל המקצועות, כשלכל אחד מהם תרומה ייחודית משלו. האניאגרם מאפשר לאדם להגדיר מהן החוזקות שלו, שיכולות לסייע לו בתפקיד מסוים ומהן נקודות הקושי הצפויות. 
 
בכל טיפוס ניתן למצוא מוטיבציות ומניעים שיכולים לבוא לידי ביטוי באופן חיובי או שלילי. לדוגמה, ניתן לומר על טיפוס 8 שהוא "מנהיג מלידה". כשהוא ברמת התפתחות גבוהה, הוא אכן יכול לשמש כמנהיג כריזמטי, אך כשהוא במצב לא מאוזן, הוא יכול להיות דיקטטור אגרסיבי. הדרך היחידה לקבוע התאמה בין אדם לתפקיד מסוים, היא כשאנו לוקחים בחשבון את רמת ההתפתחות האישית, רמת הבריאות והרגשית והטיפוסים הנוספים שמרכיבים את פרופיל אישיותו.


 
 
 
 

 

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved