אניגראם

טעויות נפוצות

שתף |

טעויות נפוצות בשימוש באניאגרם

האניאגרם הוא כלי שנועד לשחרר אנשים מתבניות בהן הם מקובעים ולא להכניס אותם לתוכן. ההתלהבות הראשונית של אנשים מהשיטה, עלולה לגרום להם להשתמש בה בצורה שגויה. 

 הנה כמה שימושים שגויים מהם עלינו להיזהר:

האניאגרם אינו מיועד לתיוג אנשים
השימוש לרעה הנפוץ ביותר באניאגרם בא לידי ביטוי כשאנשים מדביקים תוויות על אנשים או מקטלגים אותם ובכך חוטאים למטרה העיקרית של האניאגרם שהיא השתחררות מכבלי האישיות שלנו ולא היקבעות בתוכה.
בתחילה זה בלתי נמנע. הנטייה הטבעית של בני אדם היא "לסווג" דברים, להכניס אותם למגירות. כולנו מסווגים אנשים מדי יום. גברים/נשים, אשכנזים/מזרחיים, מהירים/איטיים, חזקים/חלשים. חלוקה לקטגוריות הינה הדרך שלנו להבין ולעשות סדר בעולם שלנו. ההתלהבות הראשונית של אנשים מהמידע הנרחב שהאניאגרם מספק, עלולה לגרום להם לרוץ ולסווג אנשים לטיפוסים ובכך הם מפספסים את השימוש האמיתי של האניאגרם.
אם אנו משתמשים באניאגרם רק כדרך לסווג את עצמנו או אחרים, אנו עושים שימוש בחלק זעיר של הפוטנציאל שלה. זיהוי הטיפוס הראשי שלנו, הוא רק נקודת ההתחלה של המסע. המטרה העיקרית של האניאגרם היא לא להכניס אותנו לתוך קופסה, אלא בדיוק ההפך, לעזור לנו לצאת מהקופסה שאנו נמצאים בה. 
האניאגרם מתאר מנגנונים ולא אנשים
חשוב לזכור שהטיפוס שלנו הוא לא מי שאנחנו הוא בסך הכול אסטרטגית הישרדות של האגו שלנו, או במילים אחרות - תשעת הטיפוסים אינם תשעה סוגים של אנשים, אלא תשעה סוגים של מנגנונים אוטומטיים  שלעיתים משרתים אותנו ובמקרים רבים מגבילים אותנו. כשאנו לומדים לזהות אותם ניתנת בידנו האפשרות להשתחרר מהם.
לא פעם, שמעתי אנשים שמכירים את האניאגרם אומרים דברים כמו: "טיפוסי 1 מוציאים  אותי מדעתי, הם כל הזמן מטיפים לי", "אני לא יכול לסבול את טיפוסי 8, הם כל כך אגרסיביים", "אני אוהב את טיפוסי 9, הם כל כך נעימים ורגועים" וכ"ו... 
האניאגרם הוא כלי שמסייע לנו להבין את עצמנו והאנשים שסביבנו. ההתייחסות אליו כאמצעי לשפוט את הספר על פי העטיפה שלו, מהווה שימוש בלתי הולם של הידע שניתן לנו.   
כל אדם הוא אינדיבידואל
שאלה טיפוסית אחרת שנשאלת לא פעם: "טיפוסי 1 לא תמיד מגיעים בזמן?" או "טיפוסי 8 לא תמיד נלחמים עם סמכות?" התשובה היא - אף אחד לא עושה דבר מסוים "תמיד". ישנו מגוון עצום בתוך טיפוסי האניאגרם בדיוק כשם שיש בתוך לאומים או שבטים. אתה יכול לפגוש ישראלי מאזור מסוים בארץ, שיתנהג בצורה שונה לחלוטין מישראלי אחר ועדיין יהיו להם תפיסות וסמלים משותפים מעצם היותם ישראלים. כך הוא הדבר עם אנשים שונים מאותו טיפוס. אם תקשיבו לאנשים מאותה קבוצת טיפוס מדברים על חייהם, יהיה ברור שהם חולקים במשותף ראיית עולם מרכזית ומערכת של אמונות בסיסיות, אך בה בעת, כל אחד מהם יהיה אינדיבידואל ברור, עם זהות עצמאית ונפרדת משלו.
האניאגרם אינו כלי לשידוכים
שאלה נוספת שנשאלת פעמים רבות: "אני טיפוס 1, עם איזה טיפוס הכי כדאי לי להתחתן?" התשובה היחידה שאני בדרך כלל נותנת לשאלה זו היא -  "עם טיפוס שהוא מפותח או אחד שאוהב אותך, עדיף שניהם". האניאגרם יכול לתאר באופן מדויק דינאמיקה אפשרית בין שני אנשים, את נקודות החיבור ביניהם ואת מוקדי החיכוך הפוטנציאלים, אבל הוא לא נותן לך נוסחה למציאת בן זוג. 

 

 

 

אין להשתמש באניאגרם כתירוץ להתנהגותנו
אחד מהשימושים השגויים ביותר של האניאגרם הוא להשתמש בו כתירוץ להתנהגות נוירוטית, שאין לך שום כוונה לשנותה. אנשים יגידו דברים כמו: " אל תאשימו אותי שאני פרנואיד, אני טיפוס 6, "אל תצפו ממני לעבוד במשרד, אני טיפוס 4" או "בסדר, אז הייתי קצת בוטה, אני 8 מה אני יכול לעשות?" וכ"ו. התוצאה היא השגת המטרה ההפוכה של המודל. ברגע שאתה מתחיל לחשוב על הטיפוס שלך כעל מצב קיומי או כנתון עובדתי, אתה מתחיל לקבע את עצמך ולהילכד בתוך הקופסה בתוכה אתה נמצא, במקום להשתחרר ממנה.

 

 
ההתנהגות החיצונית אינה מעידה על הטיפוס הראשי
מכיוון שמודל האניאגרם הוא מורכב, תלמידים רבים מחפשים אחר קיצורי דרך כדי לפשט את השימוש בו. הצורה הנפוצה ביותר לכך, היא חיפוש קשר בין ההתנהגות החיצונית של אנשים לבין הטיפוס שלהם. הם יכולים לשאול שאלות כמו: "בעלי נוהג מהר מדי, מה זה אומר?" התשובה היחידה לכך היא - זה אומר שהוא צריך להאט!

חשוב לזכור שכל טיפוס הוא יותר מאשר סך כל ההתנהגות החיצונית. האניאגרם מתאר תשע אסטרטגית פנימיות שמניעות את ההתנהגות, מה שאני נוהגת לכנות "תוכנת ההפעלה" שנמצאת מאחורי הקלעים. הוא שם דגש לא על מה שאנשים עושים, אלא על למה הם עושים זאת. ההתנהגות החיצונית אינה הוכחה לשום דבר, טיפוסים שונים עשויים להתנהג באופן דומה, אך כל אחד מהם ממניע אחר לחלוטין.

 
האניאגרם מיועד לטרנספורמציה אישית
יש אנשים שמשתמשים בטיפוס שלהם כדרך לשמר את זהותם ובכך נמנעים מהתפתחות אישית. לדוגמה, נניח שאני מגלה שאני טיפוס 2, עכשיו אני מבין את עצמי באופן חדש ושונה ומבין מדוע התנהגתי באופן מסוים במשך שנים כה רבות. אחרי הגילוי הראשוני אני מתחיל לחשוב על עצמי בצורה שונה ואומר דברים כמו: "טוב, אני עושה את הדברים האלה כי אני טיפוס 2". או "אני 2 אז באופן טבעי אני מחמיא לאנשים". הזדהות יתר עם התיאור של הטיפוס שלך היא בדיוק אותו דבר כמו להילכד בתוך ה"קופסה" שלך, אתה פשוט מחליף מסכה ישנה בחדשה.

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved