אניגראם

אניאגרם - כנפיים

שתף |

כנפיים

בשעה שלכל אדם יש טיפוס ראשי אחד, כמעט אף אחד אינו טיפוס "טהור". כל טיפוס מושפע מהטיפוס שמשני צדדיו. טיפוסים "שכנים" אלו נקראים כנפיים (The Wings).

הכנף מוסיפה אלמנטים חשובים ולעיתים אף סותרים לאישיות. הכנף היא "הצד השני" שלנו וחייבים לקחת אותה בחשבון, כדי להבין את עצמנו בצורה עמוקה יותר. אפשר לראות את זה כגוונים שונים. לצד הכחול ישנו כחול כהה או תכלת, שני הגוונים שייכים לצבע הכחול, אך מובחנים זה מזה. לכל טיפוס יש כנף אחת שהיא דומיננטית יותר והיא צובעת את התנהגותו בגוון אחר.

לדוגמה:
טיפוס 1 עם כנף 9:  רגוע יותר, מופנם יותר, עצור, סגנון דיבור מעודן יותר, הכעס שלו מופנה פנימה (טינה)
טיפוס 1 עם כנף 2:  חם יותר, אמפאטי, בעל נוכחות, סגנון דיבור בוטה וישיר, הכעס שלו מופנה החוצה (מתפרץ)

שילוב מאוזן בין שתי הכנפיים מציע לנו איכויות שיכולות להרחיב ולהעשיר את דפוסי ההתנהגות, החשיבה והרגשות שלנו. הוא מספק מקור התפתחות נוסף לצד תרגולות ההתפתחות של הטיפוס שלנו. 


 לדוגמה: טיפוס 5 - המדען
(כנף אחורית - 4  כנף קדמית - 6)

 


השילוב עם כנף 4

פתח את העולם הרגשי שלך 
לעומת טיפוסי 4 שמכירים את העולם הרגשי שלהם, על כל דקויותיו ומבטאים את רגשותיהם באופן ספונטאני, טיפוסי 5 מתרחקים בדרך כלל מהמימד הרגשי וביטוייו. כנף 4 השכנה, יכולה לסייע להם להתוודע לרפרטואר הרגשי שלהם ולפתח אותו.
ניתן לתרגל זאת במספר אופנים. למשל: לשאול את עצמם בכל פעם שהם חושבים, עושים או אומרים משהו: "מה אני מרגיש עכשיו?" אם עולה מחשבה במקום הרגשה, כמו:  "אני חושב על העבודה שלי" השאלה הבאה היא "כן, אבל מה אני באמת מרגיש לגביה?" לאחר שהם עונים על שאלה זו, כדאי לאתר את המקום בגופם בו הם חשים את הרגש הזה. לדוגמה, לחץ באזור החזה, או מועקה בבטן, מתח באזור הכתפיים וכ"ו. סימנים גופניים אלו יכולים לסייע להם מאוחר יותר בזיהוי רגשות. למשל, אם הם זיהו שכעס מלווה בכאב ראש ומתח בכתפיים, בעתיד כשהם חשים תחושות גופניות  אלה הם יכולים לקלוט: "אה, אני בטח מרגיש כעס. על מה אני כועס?"

פתח את הביטוי היצירתי שלך
רגשות הינם לעיתים קרובות, המקור לביטוי יצירתי או אמנותי. ביטוי אמנותי יכול לסייע לנו להבין את רגשותינו. כשטיפוסי 5 משלבים את הביטוי הרגשי שלהם עם החריפות השכלית שלהם, היצירתיות שלהם עולה פלאים,  בין אם הם עוסקים בצילום, ציור, פיסול, משחק, ריקוד, או כתיבה. אחת התרגולות המומלצות לטיפוסי 5, היא שימוש בסמלים לביטוי היכולות האמנותית שלהם. סמלים יכולים להיות דימויים, צבעים, צורות, מילים, תנועה או כל דבר שמסמל את המשמעות העמוקה יותר של הווייתם.


השילוב עם כנף 6

התמקד בקבוצה
בשעה שטיפוסי 6 הם אנשי צוות שמתמקדים בקבוצה, טיפוסי 5 מתנהגים, לעיתים קרובות, כמו שחקנים אינדיבידואלים בקבוצה. באופן אירוני, התוצאה בדרך כלל, עבור טיפוסי 5 היא שאנשים אחרים בצוות נוטים להתמקד בהם, כי הם נראים מהוססים, מסויגים או  מרוחקים. הבידוד שלהם גורם לאנשים לרצות 'לקלף אותם מקליפתם' מפני שהם רוצים לכלול אותם בקבוצה או כי הם נמשכים למסתורין ולשקט שלהם ומעוניינים 'לפצח' את החידה.
התרגולת המומלצת לטיפוסי 5 כשהם בקבוצה או בצוות, היא התמקדות בשאלה, 'כיצד אני יכול לתרום יותר לקבוצה?' 'מה הקבוצה צריכה ממני?' 'כיצד אני יכול לבטא את הנאמנות והמחויבות שלי לצוות?' כשטיפוסי 5 מתנהגים באופן יותר מעורב ופעיל, אנשים מתמקדים בהם פחות וכתוצאה מכך הם חשים פחות לחץ ודרישות מאחרים.

פתח את מיומנויות התקשורת שלך
טיפוסי 6 מתקשרים בקלות עם אנשים, מכיוון שהם נוטים לשאול שאלות רלוונטיות, להשיב לאחרים בפירוט, מה שיוצר את הרושם שהם מתעניינים בשיחה. הם בדרך כלל מחייכים או נוטים קדימה אל עבר האחר, מה שמצביע על המעורבות שלהם. טיפוסי 5 , לעומתם אינם נוהגים לשאול שאלות אישיות, עונים באופן קצר ומדויק ועלולים ליצור את הרושם של ריחוק או חוסר עניין בשיחה. שילוב הכנף הקדמית (6) יכולה לסייע ל 5 בתקשורת שלהם עם אנשים אחרים. כדאי להם לתרגל שאלת שאלות פתוחות, במקום שאלות של כן ולא, להשיב לשאלות או הערות בשלושה משפטים לפחות, ולהטות את גופם מעט קדימה על עבר בן שיחם.

 * תרגול האיזון של הכנפיים, נעשה בסדנת הצמיחה   "אניאגרם - הלכה למעשה"

 

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved