אניגראם

החצים באניאגרם

שתף |

חצים

לכל אחד מאתנו יש אסטרטגיה בסיסית על פיה אנו פועלים, מגיבים ומתמודדים עם החיים. עם זאת מצבים שונים בחיינו מעוררים בנו סוגים שונים של תגובות. האניאגרם מציג מודל דינאמי, המשקף כיצד אנו נעים בין הטיפוסים השונים וכיצד כל טיפוס מתנהג או מגיב במצבים שונים.

 

כפי שניתן לראות בתשיעון, כל טיפוס מקושר לשני טיפוסים אחרים בקווים פנימיים (שאינם שרירותיים), אותם אנו מכנים "חצים". חץ אחד מקושר לטיפוס אליו אנו פונים במצבי בטחון, כשאנו חשים שאנו שולטים במצב ואין כל איום עלינו והוא גם מצביע על כיוון ההתפתחות שלנו. החץ השני מקושר לטיפוס אחר אליו אנו נסוגים במצבי מתח או לחץ.



לדוגמה: טיפוס 1 - המחוקק

במצבי ביטחון פונה לטיפוס 7

טיפוס 1 שמסתובב בדרך כלל בחיים מתוח, נוקשה ורציני מוצא את השלוה שלו כשהוא מפתח את האנרגיה של טיפוס 7, שעושה את החיים למשעשעים יותר, קלילים יותר ואופטימיים. הוא מרגיע את ה"שופט" שלו, נעשה פחות ביקורתי כלפי עצמו, מניח לעצמו לשחק ומגלה חוש הומור. הוא מתחיל ליהנות מהחיים, להשתחרר מהחוקים והנהלים הנוקשים ולהסתכל יותר על מה עובד, במקום על איך זה "צריך" לעבוד. האנרגיות של 7 משחררות אותו ומסייעות לו להיות שמח, משוחרר ושלו יותר.


במצבי מתח פונה לטיפוס 4

במצבי מתח, טיפוס 1 חש עוד יותר ממורמר, כשציפיותיו מעצמו, מאחרים או מהחיים בכלל, אינן מתמלאות. במצבים אלה הוא עלול לסגת אל עבר הצד הלא מאוזן של טיפוס 4. הוא מתחיל לאבד את האמון בעצמו ומרגיש בלתי נאהב. הוא מפנה את כעסו פנימה, נגד עצמו, הוא עורג למה שחסר בחייו ומאבד תקווה באשר להשגתו. גם המאופקים שביניהם עלולים להיהפך דרמטיים ואמוציונאליים יותר, שוקעים ברחמים עצמיים ונוטים להתקפי בכי.

 

 ניתן להשתמש בשני החצים לאיזון ולהתפתחות אישית.  המעבר לשני הטיפוסים הנוספים מציע לנו הזדמנויות לגדילה, פותח בפנינו אופני התנהלות שונים ומאפשר לנו להגיע לאיזון ושלמות.

 

 * תרגול התנועה באניאגרם, נעשה בסדנת הצמיחה   "אניאגרם - הלכה למעשה"

 

 

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved