אניגראם

מרכזי אינטליגנציה

שתף |

שלושת המרכזים

בכל אחד מאיתנו קיימים שלושה מרכזי אינטליגנציה שמשפיעים על הדרך בה אנו תופסים את העולם. 

בפסיכולוגיה המערבית המוח נחשב ונתפס כמרכז האינטליגנציה הראשי. אולם ישנה גם האינטליגנציה של הלב (אינטליגנציה רגשית) ואינטליגנציה של הגוף (תחושות ואינסטינקטים). 

שלושת המרכזים מייצגים את שלושת התפקודים הבסיסיים שמאפיינים את האדם - מחשבות, רגשות ואינסטינקטים. הרפואה המודרנית זיהתה את מיקומם במוח:

רגשות   - מערכת הלימבית  limbic portion 
מחשבות -  קליפת המוחneo-cortex     
אינסטינקטים - גזע המוח    brain stem

כולנו משתמשים ברמה מסוימת בכל שלושת המרכזים, אולם לכל אחד מהטיפוסים יש מרכז דומיננטי, דרכו הוא תופס וחווה את העולם:
 
 

מרכז הלב - רגשות

טיפוסי 2,3,4

טיפוסים אלה נוטים לחוות את העולם דרך האינטליגנציה הרגשית שלהם. הם קשובים למצב הרגשי שלהם ושל אחרים ומחוברים ללב שלהם. הם זקוקים, יותר מטיפוסים אחרים לאישור והכרה של אחרים ונוטים לקבוע את ערכם האישי על פי הדרך בה אחרים רואים אותם.

      

מרכז הראש - מחשבות

טיפוסי 5,6,7


טיפוסים אלה נוטים להתמודד עם החיים דרך ניסיון להבין אותם באמצעות הכישורים השכליים שלהם. מטרות האסטרטגיה הזו הן לצמצם חרדה, להתמודד עם סיטואציות מכאיבות פוטנציאליות ולהשיג תחושת וודאות באמצעות תהליכים מנטאליים של ניתוח, הסקה, שימוש בדמיון ותכנון.

      

מרכז הגוף - אינסטינקטים

טיפוסי 8,9,1


טיפוסים אלה נוטים להתמודד עם העולם באמצעות האינטליגנציה של תחושת הגוף. הם חווים תחושות באופן פיזי ובעלי אינסטינקטים מפותחים. יש להם גישה שונה משל ה"חושבים", הם מוצאים את דרכם בעולם דרך "תחושת בטן" אינטואיטיבית, שאינה תלויה בנימוק הגיוני או רחשי לב.

  

 

 

 

 איזון שלושת מרכזי האינטליגנציה השונים, מהווה כלי רב עוצמה להתפתחות אישית, גם אם אינך יודע איזה טיפוס אתה באניאגרם. כדי לממש את הפוטנציאל המלא שלנו בחיים, לקיים מערכות יחסים בריאות, לחיות ולעבוד כראוי, אנו זקוקים לאנרגיה, לאינטליגנציה ולחוכמה של כל שלושת המרכזים. אנחנו יכולים להגביר את כמות המידע שאנו קולטים מהמציאות סביבנו ע"י שימוש פעיל של כל שלושת המרכזים. לכל מרכז יש את הפוטנציאל לתרום לנו משהו חדש וייחודי לכל מצב, ולספק לנו יותר אפשרויות בחירה בנוגע לפתירת בעיות וקבלת החלטות.

כשכל המרכזים שלנו פתוחים ואנחנו משוחררים מהדפוסים האוטומטיים של האישיות שלנו, אנחנו יכולים ליהנות ממערכות יחסים מספקות יותר. אנחנו יותר נוכחים לעצמנו, חווים שלווה פנימית, כבוד וחמלה כלפינו וכלפי אחרים. 

 

למאמר המלא

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved