אניגראם

מה זה אניאגרם?

שתף |

מה זה אניאגרם?

האניאגרם הוא מודל דינאמי רב עוצמה, המציג מפה מדויקת להפליא, של הטבע האנושי. הוא מתאר דרכי התנהלות שונות בעולם, באופן שמכבד את הייחודיות והעושר הפנימי של כל אדם.

     

המודל מתאר תשע קבוצות טיפוס, כשכל אחת מהן רואה את העולם מתוך נקודת מבט שונה. מתוך כל נקודת מבט, מפתח כל טיפוס אסטרטגית פעולה שונה, שמסייעת לו להתמודד עם העולם.

כל אחד מתשעת הטיפוסים מתאפיין בדפוסי חשיבה, רגשות והתנהגות שונים והוא מונע מתוך מערכת ברורה של פילטרים תפיסתיים, שקובעים את הדרך בה הוא רואה את העולם.

לכל טיפוס יש עדשה דרכה הוא רואה וחווה את החיים. דרך כל עדשה, העולם מופיע בצורה אחרת. העדשה שברשותנו מגבילה אותנו, כשאנו מתחילים לחשוב שמה שאנו חווים, זה כל מה שישנו. אנו מאמינים שזו המציאות, בשעה שאנו רואים רק חלק צר ומוגבל ממנה.

     


אסנת ידגר מציגה את האניאגרם בערוץ 10

האתגר שמציע האניאגרם, הוא להתחיל להתבונן על העולם דרך עדשות נוספות ולהרחיב את תפיסת המציאות ואפשרויות התגובה שלנו. 

האניאגרם משמש כלי אבחוני יחיד במינו, אך בעיקר מהווה כלי להתפתחות וצמיחה אישית. הוא חושף את המנגנון הלא מודע שמפעיל אותנו ומסייע לנו להשתחרר מהתבניות שמקבעות אותנו. הוא מאפשר לנו לנצל את הפוטנציאל הגבוה שלנו, לפרוץ דרך ברמת האפקטיביות האישית ולחיות את החיים מתוך חופש ובחירה. 
 
משמעות השם: 

 
מקור המילה Enneagram הוא מיוונית. 

 

ennea  פירושו תשע ו gram פירושו רישום.

 

 

 

משמעות הסמל

 

עקרונות השיטה


כל אדם הוא יחיד ומיוחד! בכולנו קיימים כל תשעת הטיפוסים במינונים שונים. לכל אחד יש טיפוס אחד ראשי שהוא דומיננטי יותר מהשאר, (מה שאני נוהגת לכנות "שפת האם" שלנו) וצירופים שונים של טיפוסים אחרים המרכיבים את פרופיל אישיותו הייחודי.


אף טיפוס אינו טוב יותר מטיפוס אחר. לכל טיפוס יש איכויות ומתנות שייחודיות לו ויחד איתן מגבלות וחולשות. כל נקודות המבט תקפות ונכונות באותה מידה וכולן נחוצות ותורמות לתפקוד השלם של העולם.


האניאגרם חושף את מה שמניע אותך בחיים - האניאגרם מתמקד במניעים שמאחורי ההתנהגויות שלנו ופחות בהתנהגויות החיצוניות עצמן. הוא מסביר מדוע אתה פועל כפי שאתה פועל. הוא מספק לנו מראה החושפת רבדים באישיותנו שבדרך כלל נסתרים מעינינו. באמצעות המראה הזו אנחנו יכולים להבין מה גורם לנו לפעול או להגיב בצורה מסוימת.


התנועה באניאגרם - לכל אחד מאתנו יש אסטרטגיה בסיסית על פיה אנו פועלים, מגיבים ומתמודדים עם החיים. עם זאת, מצבים שונים בחיינו מעוררים בנו סוגים שונים של תגובות. האניאגרם מציג מודל דינאמי המתאר את התנועה בין הטיפוסים השונים ומאפשר שביל צמיחה אישי לכל אחד. התנועה נעשית באמצעות החצים וכנפיים.


רמות התפתחות - המודל מתאר תשע רמות התפתחות לכל טיפוס. מהרמה הלא מאוזנת עד הרמה הגבוהה. רמת התפקוד שלנו עולה ככל שאנו עולים ברמת ההתפתחות שלנו. הרמות השונות משקפות את ההבדלים בין אנשים מאותו טיפוס.


הטיפוסים הינם אוניברסליים - האניאגרם מספק שפה אוניברסלית שחוצה גזע, דת, מין, לאום, תרבות וכל צורה של זהות קבוצתית. המודל מסייע לקדם הבנה גדולה יותר של המשותף לכל המין האנושי.

 

מה מייחד את שיטת האניאגרם?

* האניאגרם משמש כלי התפתחותי ולא רק אבחוני – המודל הוא דינאמי ומעניק כלים להשתחררות מהטיפוס 
  שלנו במקום היתקעות בתוכו.
* מתווה מסלול התפתחות אישי לכל אדם - מודל האניאגרם מספק נתיבי צמיחה והתפתחות ספציפיים לכל אדם. 
  הוא נותן "מפת דרכים" מפורטת המתארת את סוגיות המפתח של כל טיפוס, המלצות ותרגולות התפתחות אישיות.

* האניאגרם מתמקד בחשיפה של המניעים הנסתרים, יותר מאשר בהתנהגויות עצמן. הוא לא מטפל 
  בסימפטומים החיצוניים, אלא יורד לשורש העניין ומאפשר שינוי של תבניות הנעוצות בבסיס אישיותנו. 

*
 העומק והדיוק המופלא של האניאגרם מאיצים באופן משמעותי את תהליך השינוי.
* מאפשר לנו להבין את האחר – האניאגרם מאפשר הבנה עמוקה לא רק של עצמנו, אלא גם של האנשים סביבנו

כיצד עובדת השיטה?

 

 

 

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved