אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

תשעת הטיפוסים - הפרעות אכילה

. כיצד האישיות שלך משפיעה על הרגלי האכילה שלך?

 

 

מאת: אסנת ידגר

  

 

 

.
כיצד האישיות שלך משפיעה על הרגלי האכילה שלך?

התיאור הבא הינו כוללני ותמציתי, יש לקחת בחשבון את הכנפיים ובעיקר את האינסטינקטים שיוצרים טיפוסי משנה בכל קבוצת טיפוס. (מידע על הניואנסים השונים יינתן בסדנאות)


טיפוס 1 - אכלן נוקשה  

לטיפוסי 1 יש את המשמעת וכוח הרצון לעמוד בהחלטות שהם לוקחים על עצמם בחיים. תכונות אלה מסייעות להם להתמיד גם בשמירה על בריאותם, לעמוד במשטר ספורט או לשמור על אכילה נכונה.

אולם הם עלולים להיות נוקשים מדי עם עצמם ולהכניס את עצמם לדיאטות מחמירות שיכולות להזיק לבריאותם.

מתוך המוטיבציה לעשות את "הדבר הנכון" ולעמוד בכל הכללים של אכילה נכונה, הם עלולים לפתח אובססיה לאכילה בריאה (שיכולה להביא למריבות במשפחה) לשימוש מוגזם בדיאטות, ויטמינים וטכניקות שונות לניקוי רעלים (צומות, כדורי דיאטה, חוקנים וכד').

 

 

 

 

 טיפוס 2 - אכלן רגשי / חברתי

 
טיפוסי 2 הם אנשים רגשיים, בעלי צורך עצום באהבה ובטיפוח יחסים קרובים וחמים עם אנשים.

עבור האכלנים החברתיים שביניהם - אוכל הוא אמצעי מושלם מבחינתם להתחבר ליקיריהם, דרך הכנת ארוחה גדולה ועשירה או אכילה משותפת. בנוסף הם נוטים לאכול מה שאחרים רוצים לאכול, (ולא בהכרח מה שבריא או טוב להם) כי האוכל עצמו הוא לא העיקר מבחינתם, אלא החיבור לאנשים. חלקם אפילו חשים חוסר חשק לאכול לבד והם זקוקים לשותף לאכילה. קשה להם "להזין" את עצמם, יותר קל להם "להאכיל" אחרים.
   
לאכלנים הרגשיים שביניהם – יש נטייה לאכילת יתר מתוך "רעב לאהבה". כשהם מרגישים ריקים או רעבים לאהבה, הם נוטים להשתמש באוכל, באופן לא מודע, כדי למלא את הצורך שלהם באהבה או כדי לפצות את עצמם על הריקנות הרגשית.
הם נוטים לארוחות שחיתות, בעיקר מתוקים ופחמימות ובמקרים קיצוניים לבולימיה או היפוכונדריה כדרך לקבל סימפטיה ותשומת לב.

הצורך של טיפוסי 2 באהבה לא בהכרח מבוסס על המציאות. זהו צורך אוטומטי שחשוב להיות מודע אליו ולהשתמש בו כתזכורת להיות נוכח לאהבה שקיימת בחייהם כאן ועכשיו.
 
טיפוס 3 - אכלן תדמיתי

 היחס של טיפוסי 3 לאוכל הוא בדרך כלל פרקטי ולא רגשי. הם מתייחסים לאוכל כצורך קיומי בסיסי ופחות מחוברים לאספקטים המנחמים והמהנים של האוכל.

הם בדרך כלל עסוקים מדי מכדי לאכול! קצב החיים שלהם מהיר ולא פעם הם "שוכחים" לאכול או חוטפים משהו מהיר תוך כדי הפעילות האינטנסיבית שלהם. 
סגנון התנהלות כזה יכול להביא לצריכה של מזון מהיר, צריכת יתר של קפה, אמפטמינים, סטרואידים או ממריצים אחרים.

 יש להם רגישות גבוהה להופעה החיצונית שלהם ולדימוי הגוף שלהם (בעיקר בעלי אינסטינקט אינטימי) שמובילה אותם לבחור את האוכל שיגרום להם "להיראות טוב", יותר מאשר להרגיש טוב. ברמות הלא מאוזנות הם עלולים לגרום לגוף לחץ רב כדי להיראות טוב: אם זה אימוני כושר עד כדי התשה, דיאטות רעב או ניתוחים מיותרים לשיפורים קוסמטיים.
 
 טיפוס 4 - אנין הטעם
 
טיפוסי 4 עסוקים מאד ברגשותיהם, נצמדים אליהם וזקוקים לפידבק רגשי. לא פעם הם משתמשים באוכל להתמודדות רגשית.

יש להם נטייה לאכול לפי מצב הרוח שלהם וקושי לעמוד במשטר דיאטה. הם נוטים לצריכת יתר של מזונות עשירים, מתוקים, אלכוהול לשיפור מצב הרוח או כנחמה רגשית.

הם משתמשים באוכל כדרך נוספת להעצים את רגשותיהם, להתנסות בטעמים מיוחדים או לבטא את היצירתיות שלהם בבישול.

הם יכולים להיות בררנים ובעלי טעם אישי מאד - "אני אוכל רק שוקולד בלגי". נהנים מאוכל גורמה. (אני לא אוכל את מה ש'ההמונים' אוכלים, אני אנין טעם!")

 

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved