אניגראם

פיתוח מודעות גופנית עם האניאגרם

שתף |

פיתוח מודעות גופנית

פיתוח המודעות של הגוף הינה חלק חשוב בתהליך הצמיחה שלנו. על פי האניאגרם, לתשעת הטיפוסים השונים יש פרופיל שונה בכל מה שקשור לתגובות הביוכימיות והדפוסים הרגשיים שלו. בנוסף, כל טיפוס נמנע ממצב רגשי מסוים שמאיים על תחושת הביטחון הפנימי שלו.

 

לכל טיפוס מוצעות תרגולות ספציפיות לפיתוח המודעות הגופנית שמסייעות לנו לנהל את התגובות האוטומטיות שלנו, להשתמש במשאבים ובאינטליגנציה של הגוף ולהיות נוכחים באופן מלא.  

 

טיפוס 1 - המחוקקטיפוס 1 - המחוקק

 טיפוסי 1 חותרים לבצע דברים בדרך הנכונה והם עובדים מאד קשה לשם כך. הם שואפים לשלמות ולא עושים הנחות לעצמם. המבקר הפנימי שבתוכם מציב בפניהם דרישות גבוהות ושופט אותם בחומרה. הם נוטים לראות דברים בשחור או לבן: נכון או לא נכון, בסדר או לא בסדר. נטייה זו יכולה להוביל לנוקשות וחוסר גמישות הן בחשיבה והן בהתנהגות. 

הגוף שלהם מגיב, יותר מכל שאר הטיפוסים, לכל דבר שנראה לא תקין, לא נכון או לא בסדר. ברגע שמתקבל מידע מהסוג הזה, הגוף שלהם מגיב באופן אוטומטי. הוא נכנס למצב של דריכות, כמו גומי מתוח, שכל נגיעה קורעת או מרעידה אותו. הלחץ התמידי להיות בסדר והצורך בשליטה מוביל למתח ונוקשות בגוף, במיוחד בלסתות, הצוואר, ובכתפיים.

 

פיתוח מודעות גופנית

האתגר שלך הוא למנוע ממידע על שיבושים או שגיאות, ליצור מתח פיזי פנימי ונוקשות בגוף שלך. פיתוח מודעות גופנית מאפשר לך לזהות את הסימפטומים הגופניים שמאפיינים מצבים אלה. נסה להקשיב לגוף שלך ולאתר את התגובות הפיזיות ברגע שהן מתחילות. היכן אתה חש נוקשות בגוף? האם הלסת שלך ננעלת? האם אתה חש מתח בכתפיים שלך? האם אתה עוצר את הנשימה שלך?

 

הרגש שמתלווה בדרך כלל למצבים אלה הוא - כעס. חשוב שתכיר ותזהה את רגשות הכעס שלך כשהם מתעוררים. הרמזים הכי ברורים הינם תחושות של עצבנות או טינה. במקום לאפשר לכעס שלך לעורר את המתח שלך ולהצית את המבקר הפנימי שלך ניתן לנהל את הכעס דרך תרגילי הרפיה.

 

כשאתה מבחין בסימפטומים האלה, עצום את עיניך ונסה לאתר את הכעס בגוף שלך, נקי מהסיפור המתלווה אליו. פזר את האנרגיה הגופנית שלך בכל גופך במקום לתת לה להיאגר או להינעל באזור מסוים. תרגל נשימה עמוקה וסדירה כדי להרגיע את המערכת העצבית שלך ולהפיג את המתח שאצור בה.

 

תרגול ההקשבה והמודעות לגוף תסייע לך לנוע מכעס, אל עבר מצב רגשי גבוה יותר של שלווה – תוך שמירה על לב פתוח בזמן שאתה חותר לשנות מה שניתן לשנות, לקבל את מה שלא ניתן לשנות ולהבחין בין השניים.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - 

 

טיפוס 8 - הבוס

  טיפוס 8 - הבוס

 טיפוסי 8 חיים את החיים עם אנרגיות גבוהות. הם מעדיפים להתנהל מתוך מקום של עוצמה ומסוגלים להפעיל את האנרגיה שלהם במהירות רבה מאד. הם מונעים מתוך מקום שחותר לשליטה במצב ומשתמש לעיתים קרובות בכוח רב מדי כדי להשיג את מה שהוא רוצה. הרגש שמתלווה לכך במקרים רבים, הוא זעם. בעיקר אל מול מגבלות, אי-צדק, עימות או התנהלות איטית מדי של אנשים. הם לא נסוגים במצבי מחלוקת או עימות, להיפך, הם לוקחים על עצמם את האתגר ויוצאים לקרב חמושים באנרגיה בלתי נדלית.

 

 מה רע בלחיות את החיים עם אנרגיה גבוהה, ליהנות מויכוח טוב או לנצח בקרב הגון? הסכנה היא שהכעס והגישה המתעמתת שלהם עלולים להפוך למקור המוטיבציה הפנימית שלהם, לכוח שמניע אותם. קל להם יותר "להיכנס בדברים" מאשר לנוע מתוך מקום של שלוה פנימית. זה כאילו הם יכולים לשמוע רק מוסיקה רועשת ומחמיצים את הניואנסים וההנאה שבטונים רכים יותר. הגוף שלהם נמצא ברמת דריכות גבוהה, הם עלולים להתיש את גופם, לסבול מלחץ דם גבוה ולחוות מתח פנימי תמידי.

 

פיתוח מודעות גופנית

למד להבחין בפרץ האנרגיה שמניע אותך קדימה אל עבר פעולה או לעימות חזיתי עם אנשים או פרויקטים בעבודה. אתה יכול לשאול את עצמך: כמה אנרגיה דרושה למצב הזה? כמה כוח הכרחי ויעיל להפעיל בסיטואציה הזו? התשובה לשאלה תשתנה - לפעמים פחות, לפעמים יותר. עצירה קטנה מעין זו, תאפשר לך את המרחב לבחור באופן חופשי את אופן ההתנהלות שלך ותעניק לך את האפשרות למתן את תגובתך. אתה לא צריך לדכא את עצמך! אתה יכול לשלוח חלק מהאנרגיה שלך למטה לכיוון האדמה או לפזר אותה בתוך הגוף שלך, תוך מודעות ורגישות לכמות האנרגיה שאתה שולח לעבר אנשים אחרים. אם תנהל את הכוח שלך נכון – תהיה לך יותר עוצמה.

 

 

הקשבה לגוף שלך תאפשר לך לזהות מתי אתה "מתחמם", מתי מתעורר בך פרץ אנרגיה פנימי שגורם לך להאיץ או לדחוק באנשים. תרגל נשימה איטית ועמוקה כדי להרגיע את מערכת העצבים שלך. תגובה רגועה, מניבה, פעמים רבות, תוצאות טובות יותר ( גם אם זה לוקח יותר זמן) ובכל מקרה, היא בריאה יותר עבורך לטווח הארוך.

 

סימנים אחרים יכולים לאותת לך מתי אתה מרגיש פגיע, חשוב שתזהה את החוויה הפנימית הזו. זוהי התחושה של אי נוחות או מתח שבדרך כלל מתעוררת מול משהו שנתפס בעיניך כאיום כלשהו. במצבים כאלה הגוף שלך באופן אוטומטי ייכנס למצב התקפה וימלא אותך בפרץ של אנרגיה. התחושות הפיזיות הללו יסתירו ממך את רגשות הפגיעות שלך, חשש, דאגה או חוסר ביטחון. ברגע שתוכל לזהות רגשות אלה, ולא תדכא אותם, תינתן לך אפשרות הבחירה לגבי התגובה שלך. לפעמים תגובה עדינה יותר תנטרל לגמרי את האיום, או תאפשר לך למתן את הזעם שלך על ידי כך שתתקשר באופן ישיר את התחושה שלך עם אנשים.

 

ההתחברות לרגשות הפגיעים יותר שלך, תרגיש בהתחלה כמשהו שמנוגד לאינסטינקט הטבעי שלך, אל מול מה שאתה תופס כעוין מצד אחרים; אך כשתסכים לתרגל זאת תגלה שכשאנשים חשים את הלב שלך, הם נעשים הרבה יותר פתוחים ונכונים לוויתורים, הם מגלים מוכנות לתמיכה בך, מבטאים כלפיך אהדה ואכפתיות וכל זאת מבלי שתצטרך להפעיל גרם אחד של אנרגיה.


 -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - 

טיפוס 9 - משכין שלום טיפוס 9 - משכין שלום

 טיפוסי 9 הם המגשרים הגדולים של האניאגרם; הם מצטיינים בראיית כל נקודות המבט ומביאים את היכולת לתווך בין אנשים, להעצים את המכנה המשותף וליצור הרמוניה בסביבתם. הם מעדיפים ללכת עם הזרם מאשר לעמוד על שלהם או להתמקד בפעולה ישירה. הם חותרים לשלוות נפש ונוחות ונרתעים מזעזועים או שינויים גדולים מדי. הם חשים דחף פנימי חזק לסגת מרגשי מתח או אי נוחות. למה לא להישאר רגוע ושלו? למה להוציא כל כך הרבה אנרגיות על מאבקים מיותרים?

אך הרדיפה אחר 'נוחות בכל מחיר' גובה מהם מחיר. כשהמנגנון מופעל באופן אוטומטי הם חווים התנגדות עקשנית להשקיע אנרגיה בכל דבר שעלול להפריע לשלווה ולנוחות שלהם. הם מתמזגים לחלוטים עם האג'נדה של אחרים, מבטלים את רצונותיהם האישיים ואף שוכחים את מה שחשוב להם. במידה ואנשים מפעילים עליהם לחץ, מציבים בפניהם דרישות וציפיות, או מאלצים אותם לצאת לפעולה - הם כועסים. הכעס הזה עלול להתבטא באופן ישיר, אך ברוב הפעמים הוא מתבטא באופן פסיבי, בצורה של התעלמות, שקט עקשני או נסיגה. הגוף שלהם יכול להיות עדיין בחדר, אבל בתוכם הם נדדו למקום אחר.

 

מעורר מתח נוסף עבורם הוא – קונפליקט. הם חוששים להסתכן באיבוד הקשר על ידי אמירת לא, אי הסכמה עם מישהו או נקיטת עמדה תקיפה. טיפוסי 9 מדווחים שכל קונפליקט, או חשש לקונפליקט הינו חוויה גופנית כואבת ממש. במצבים אלה עליהם לנשום עמוקות ולהפנים את הידיעה שקונפליקט אינו משמעו אבדן היחסים.

פיתוח מודעות גופנית

 

תרגילי מודעות גופנית חשובים במיוחד עבורך. הם יסייעו לך להישאר נוכח אל מול אי נוחות וקונפליקט. כשתתחבר לגוף שלך תגלה משאב פנימי בעל עוצמה -   תחושת החיות שלך.  היכולת לחוש דברים, לדעת מה עובד ומה לא, מה אתה רוצה, למה אתה זקוק ומה יש לך לומר. האתגר שלך הוא להישאר נוכח מול רגשות של אי נוחות ואתה יכול ללמוד את הסימנים. הסימן הראשון היא התחושה של נסיגה מפעילויות או מצבים שדורשים מאמץ, פוקוס או תשומת לב. זה יכול להתבטא ב"ריחוף", תחושת ניתוק מההווה, חיפוש אחר נוחות באמצעות פעולות כמו אכילה, קריאה וצפייה בטלוויזיה או איבוד עצמך במשימות לא חיוניות ושקיעה בזוטות. נסה לתפוס את הרגע בו אתה נעלם פנימה. כיצד מרגיש המעבר הזה? מה הייתה אי הנוחות שיצרה את המעבר הזה? מאילו רגשות אתה נמנע? במקרים רבים הנסיגה נגרמת כתוצאה מרגשי כעס מהם אתה מנסה להימנע. אם תקשיב לגופך, הוא יגיד לך מתי אתה כועס. נסה לאתר את סימני הכעס בגופך. האם אתה חש עייפות בלתי מוסברת? האם אתה חש תחושה של נוקשות או התנגדות לאילוץ או לחץ חיצוני כלשהו? האם אתה חווה מתח או כאב באזור הבטן שלך?

 

כטיפוס תשע, ההתמזגות עם אחרים היא הנטייה הטבעית שלך. אתה רגיל לאמץ את האנרגיה והרצונות של אחרים אל תוך גופך (או נעשה מתוח ומתנגד כדי להימנע מזה) בשעה שההתמזגות יכולה להוביל לשיתוף פעולה והרמוניה ביחסים, הא גם יכולה להוביל לשכחה עצמית – להזנחה של רצונותיך וביטול צרכיך. כשתתחבר לגוף שלך, לרגשותיך ולסדרי העדיפויות שלך; תצליח להפחית את ההתמזגות האוטומטית שלך עם האנרגיה והאג'נדה של אחרים. במידה ותהיה התמזגות בינך לבין האחר, היא תכלול גם אותך. התמזגות אמיתית דורשת שני אנשים שחווים ומשמרים את תחושת העצמי שלהם - ומודעות גופנית תסייע לך לעשות את זה.

 

 

 

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved