אניגראם

היסטוריה

שתף |

ההיסטוריה של האניאגרם

האניאגרם הוא שילוב של ידע עתיק עם פסיכולוגיה מודרנית. יש להבחין בין סמל האניאגרם (התשיעון) שהוא עתיק יומין, לבין מודל תשעת הטיפוסים בו אנו משתמשים כיום.

מקורותיו של סמל האניאגרם אינם ידועים והחוכמה הגלומה בו הועברה כתורה שבעל פה במשך אלפי שנים. יש הטוענים שהיא צמחה מהגיאומטריה של פיתגורס ביוון העתיקה, שהתעניין גם במשמעויות העמוקות של תורת המספרים. בכתביו גם ניתן למצוא את סמל האניאגרם (enneagon) בו הוא נהג להשתמש כחתימתו הרוחנית. 


וריאציות של התשיעון הופיעו במאה הארבע-עשרה גם בתורה הסופית והרעיון הפילוסופי מאחורי האניאגרם מכיל מרכיבים מהנצרות, האיסלם, הטאואיזם, והפילוסופיה היוונית העתיקה (בעיקר סוקרטס ואפלטון), משם התגלגל הרעיון גם לחכמי הקבלה היהודים שלפי ההשערה יצרו בהשפעת סמל האניאגרם את ציור עץ החיים. הופעתו הראשונה בדפוס (שידוע לנו) היה בשנת 1305, כאשר פילוסוף פרנציסקני ממיורקה, בשם רמון ליול, השתמש בו כאמצעי לסינתזה של הידע על הנצרות, האיסלם והיהדות.

גורדייף

  אין הוכחות חד משמעיות למקור הסמל, אך העובדה עליה אין ויכוח היא שגורדייף, מורה רוחני שחי ופעל בצפון מזרח אסיה ובאירופה בשנים 1866-1949, הוא זה שהציג את סמל האניאגרם למערב. הוא התווה את המושג "הדרך הרביעית", שבמרכזו עומד האדם כישות ישנה, אשר אינה מודעת לעצמה ולכוחות הפועלים עליה. על מנת להתעורר מהשינה בה הוא שקוע בחייו, עליו ללמוד את עצמו תוך התבוננות פנימית באלמנטים המרכיבים אותו, בתהליכים המתרחשים בתוכו, תוך התחשבות בחוקים הקוסמיים השולטים ביקום בכל רמותיו. גורדייף השתמש באניאגרם כחלק מרכזי של משנתו, אבל הוא לא דיבר על טיפוסי אישיות כפי שאנו מכירים אותם היום. הוא אימץ את סמל האניאגרם והשתמש בו כדי להסביר צורות התנהלות של בני אדם ומצבים שונים בעולם. תורת האניאגרם נחשפה ברבים לראשונה בספר "חיפוש אחר המופלא" שכתב תלמידו אוספנסקי ב 1947.

 It must be understood that the Enneagram is a universal symbol. All knowledge can be included in the Enneagram and with the help of the Enneagram it can be interpreted. Only what a man is able to put into the Enneagram does he actually know, that is understand. What he cannot put into the Enneagram, he does not understand. For the man who is able to make use of it, the Enneagram makes books and libraries entirely unnecessary. A man may be quite alone in the desert and he can trace the Enneagram in the sand and in it read the eternal laws of the universe

 האניאגרם, כמערכת פסיכולוגית של טיפוסי אישיות, התפתחה רק בשנות ה -60 המאוחרות.

אוסקר איצ'אזו, פילוסוף ומורה להתפתחות האדם מבוליביה, היה הראשון שהשתמש באניאגרם כדי לתאר ולהסביר טיפוסי אישיות שונים. הוא מצא שהשיטה מסבירה באופן מושלם פיקסציות (קיבעונות) של טיפוסי אישיות שונים. לאחר שנים רבות שבהן פיתח את רעיונותיו הקים את מכון אריקה (Arica School) שם ערך את הסינתזה בין הידע הקדום לממצאיו המודרניים.  


  
ד"ר קלאודיו נארנחו, פסיכיאטר מצ'ילה, אחד מתלמידיו הראשונים של איצ'אזו שהתמחה בטיפולוגיה של בני האדם, הרחיב והעמיק את חקר האניאגרם. נארנחו שהיה מטפל גשטאלט ידוע, חקר את האפיונים הפסיכולוגיים של תשעת הטיפוסים במונחים של הפסיכולוגיה המערבית וגיבש את האניאגרם לצורתה הנוכחית.  בתחילת שנות ה-70, הוא הביא את ממצאיו לאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, שם הוא לימד את האניאגרם בהקשר של התפתחות אישית. הוא פרסם ספרים רבים בנושא והפך לדמות המובילה בתחום.

 

 

 

 

 

 

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved