אניגראם

קודים אתיים לשימוש באניאגרם

שתף |

קודים אתיים לשימוש באניאגרם

IEA - אגודת האניאגרם הבינלאומית

IEA International Enneagram Association

  Creating a world in which the Enneagram is widely understood and constructively used

10  קודים אתיים לשימוש באניאגרם  


מכיוון שהאניאגרם הינו כלי כה עוצמתי ומעמיק להבנת הטבע האנושי, חשוב ביותר שהמשתמשים באניאגרם בעבודתם עם אחרים יעשו זאת באופן אתי וערכי. המרכז הישראלי לאניאגרם חבר באגודת האניאגרם הבינלאומית, מעורב בעשייה הבינלאומית, שותף לחזונה ופועל על פי הקודים האתיים שלה. אנא כבדו קוים מנחים אלו כדי שנוכל לשמור על האינטגריטי של העבודה בארץ.

 

1. האניאגרם הוא בעיקר כלי להבנת העצמי ולטרנספורמציה אישית.

שמירה על פוקוס מודע של המניעים וההתנהגות שלנו מסייעת לנו להימנע מנפילה אל תוך המלכודות של הטיפוס שלנו. הבנת העצמי כרוכה בחקירה תמידית אל תוך המניעים ומנגנוני ההגנה שלנו וטרנספורמציה דורשת את האומץ לפעול בניגוד לדפוסים האוטומטיים של אישיותנו.

2. כל אדם המפרסם את עצמו כמורה או מומחה אניאגרם חייב להיות בעל השכלה הנדרשת של שיטת האניאגרם.

האניאגרם הינה שיטה מורכבת ובעלת עוצמה שעוסקת בתפקוד ובצמיחה של אנשים. ככזו, נדרש מכל אדם המתפרנס מלימוד או עבודה עם אנשים באמצעות האניאגרם להיות בעל רמה גבוהה ויסודית של ידע והתמחות בשיטה.

3. על כל איש מקצוע להשתמש באניאגרם בתחום הכשרתו והתמחותות בלבד.

השיטה ניתנת לשימוש בהקשרים ויישומים רבים ושונים ע"י אנשי מקצוע מקשת רחבה של רקעים, הכוללת פסיכולוגים, מטפלים, מאמנים, אנשי חינוך, יועצים  ארגוניים,  מגשרים, עובדים סוציאליים, אנשי רפואה ומדריכים  רוחניים.
אנו מעודדים כל איש מקצוע להשתמש  באניאגרם בתחום  הכשרתו והתמחותו בלבד. לדוגמה,  אנו מצפים מיועצים ארגוניים להשתמש בשיטה לפיתוח ארגוני,  בניית צוותים ואימון מנהלים;  מאמנים יכולים להשתמש בה כדי לסייע ללקוחותיהם  לשפר את כישורי התקשורת והביצוע שלהם.   יועץ ארגוני או מאמן לא ישתמשו באניאגרם  לטיפול באנשים בעלי בעיות רגשיות חמורות. טיפול מסוג זה ייעשה ע"י פסיכולוג או מטפל מוסמך בתחום בריאות הנפש.

4. האניאגרם הינו תהליך שמתפתח כל הזמן ולכן יש לתת באופן מפורש את הקרדיט לעבודתם של אחרים. אנשים שעובדים או מלמדים את השיטה חייבים לציין או לצטט את המקורות שלהם.

אנשים רבים תרמו לאניאגרם ורבים אחרים יתרמו לה בעתיד. לכן, מנה את מקורותיך, כבד את המקוריות והעבודה הקשה של חוקרים אחרים והקפד לציין  באופן מפורש כשאתה משתמש  בעבודתם.  אנו מחויבים לשמר את  הסטנדרטים הגבוהים של לימוד  האניאגרם  ושמירה על אוירה קולגיאלית בשיתוף המידע.

5. הטיפוס אינו מתאר באופן ומלא אדם מסוים
האניאגרם אינה אומרת לנו שום דבר משמעותי אודות ההיסטוריה האישית של אדם מסוים, על איכות אישיותו, האינטליגנציה או הכישרונות שלו. אנשים הינם הרבה מעבר ל"טיפוס" שלהם. אנו סבורים שמודעות לכך חשובה במיוחד בסביבת עבודה.

6. אנו מניחים לאנשים לגלות את עצמם

לאניאגרם יש השפעה רבה על אנשים. היא יעילה הרבה יותר, כשאנחנו מאפשרים לאחרים לגלות את הטיפוס שלהם, במקום להניח שאנחנו מכירים אותם  טוב יותר ממה  שהם מכירים את עצמם.  אנו חותרים להיות רגישים לתגובות שלהם,  לשינוי נקודת מבטם לגבי עצמם  ולצורך שלהם להפנים מידע חדש על עצמם.

7. האניאגרם מעודדת חמלה כלפי אחרים; אין להשתמש בה ככלי לתיוג אנשים

כשאנו מבינים את ההיגיון והכוונות של טיפוסים אחרים, אנו פחות שופטים או מזלזלים אחד בשני. אנו מקשיבים בקשב רב לסיפורים של אנשים ומכירים בכך שידיעת הטיפוס של אדם מסוים אינה אומרת שאנחנו מכירים אותו. תיוג נושא בתוכו הנחה שאנחנו כבר יודעים על העמדות והמניעים של האדם. תיוג נובע בעיקר בשל  תקריות שליליות מהעבר עם אדם מאותו טיפוס, ומגביל אפשרות של צמיחה והזדמנויות בהווה.

8. לאף אדם אין מונופול על האניאגרם

האניאגרם אינה ניתנת לשליטה, לבעלות או למניעה מדיון ציבורי. הגבלת הזכות לתקשר, לפתח ולשתף את המידע אודות השיטה הינה בניגוד לרוחה המשחררת והמעצימה של האניאגרם.


9. השיטה מעודדת מורים ומנחים לשמש דוגמה לטרנספורמציה
    האניאגרם מאתגר מורים ומנחים ליישם את עבודת הטרנספורמציה על עצמם, לשמש דוגמה חיה לחקירה-פנימית ושינוי מעשי מתוך חופש רוחני.

10. עלינו להיות מקור סיוע אחד עבור השני. חשוב להקשיב בכבוד לנקודות מבט שונות ולחקור באופן כן את אפשרויות ההתעוררות הקשורות ללימודי האניאגרם.

תורת האניאגרם מזמינה אותנו להתעורר מהרגלים ודפוסי הגנה חוזרים ונשנים. במובן זה, כל אחד מאיתנו משמש תזכורת לאחרים על ההבדלים בינינו ועל הלגיטימציה של נקודות מבט שונות. היצמדות לעקרונות ותיאוריות הינן הרבה פחות חשובות מאשר שמירה על שיחה פתוחה.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved