אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

האמונה שמגשימה את עצמה

כיצד כל טיפוס יוצר בדיוק את הדבר ממנו הוא חושש?

מאת: אסנת ידגר

באופן מוזר למדי, נוטה כל טיפוס ליצור בדיוק את הדבר ממנו הוא חושש - מה שהופך לאמונה שמגשימה את עצמה. לכל אחד מאיתנו יש פחד בסיסי שנעוץ בבסיס האישיות שלנו. אנחנו מגיבים אליו במספר דרכים והדרך שבה אנחנו מגיבים אליו, יוצרת למעשה את התוצאות מהן אנו פוחדים. כאמור, מתחת לאסטרטגיה של כל טיפוס טבועה אמונה בסיסית שנטועה עמוק במוחנו. היא זו שמייצרת את אותו פחד. כל עוד לא התרנו אותה, לא הכרנו בכך שהיא כוזבת, היא תמשיך לייצר את אותו פחד.

כשאנו מתחילים לזהות את האמונה הכוזבת שלנו, מתחילים לקלוט אותה ואת הדרך בה היא ממשיכה להופיע שוב ושוב בחיינו וליצור את אותם תרחישים, ניתנת בידינו ההזדמנות להשתחרר ממעגל הקסמים הזה. זהו צעד חשוב בדרך ליציאה מהקופסה שלנו ומהמנגנון האוטומטי שמפעיל אותנו מבלי שנרגיש.  במאמר זה נסקור את האמונות הבסיסיות של כל 9 הטיפוסים והאופן בו הן מגשימות את עצמן.

 

 

טיפוס 1- המחוקק



אמונה בסיסית: העולם הוא מקום ששופט אותך כל הזמן, אני חייב להיות "בסדר" כדי לזכות בהערכה ואהבה.
אמונה זו יוצרת את הפחד המתמיד שאחרים ישפטו או יבקרו אותם וימנעו את האהבה מהם בגלל שהם לא מושלמים. בתגובה לפחד הזה, הם מתחילים להיות ביקורתיים כלפי עצמם, כלפי הסביבה, כלפי המבנים והשיטות שסביבם, כלפי אנשים בעולמם, כל זה בניסיון לחתור לשלמות. הביקורת שלהם גורמת למעשה לאנשים להתרחק מהם. אנשים אחרים מתחילים לשפוט ולבקר אותם בחזרה - והדבר אותו הם מחפשים - האהבה והקבלה - נמנע מהם למעשה. כך הם יוצרים בדיוק את הדבר ממנו הם פוחדים. 

 

טיפוס 2 - המסייע


אמונה בסיסית: העולם הוא מקום בו אתה חייב לתת כדי לקבל. אני חייב לעזור לאנשים כדי לזכות באהבתם.
לטיפוסים אלה יש פחד בסיסי שאנשים לא יאהבו או יעריכו אותם. ובתגובה לכך, הם נחמדים מדי, מרצים מדי, נותנים מדי ולפעמים אף מנסים לכפות את עזרתם - מה שעלול לגרום לאנשים להרגיש פלישה כפייתית אל המרחב שלהם, או תחושת "חוב" בלתי רצוי, תחושת הצפה או הלעטה, כאילו נשאבו לרשת שהם טוו - בתגובה הם נוטים להרחיק את עצמם מהם. כך שהאהבה אותה הם מחפשים נמנעת מהם - מבלי לדעת שהם אלה שבעצם יצרו את המרחק.

 טיפוס 3 - הביצועיסט



אמונה בסיסית: העולם הוא מקום בו מעריכים אותך בזכות הישגיך ולא בזכות מי שאתה. אני חייב להגיע להישגים ולהפגין תדמית מצליחה.
טיפוסים אלה חוששים שאחרים לא יאהבו או יעריכו את האני האותנטי שלהם, במיוחד אם הם יראו את החסרונות, הפגמים או החולשות שלהם לעולם.   בתגובה לכך הם יוצרים "פרסונה"  מין תדמית  חיצונית "גדולה מהחיים"  שלא  מסגירה דבר מחולשותיהם  האנושיות.  התנהלות מעין זו  בדרך כלל  מאיימת על אנשים.   אין להם בעיות, אין להם חולשות, שום דבר לא בסדר איתם - זה מרתיע אנשים.  הם מתרחקים מהם ולא יוצרים עמם קשר אינטימי. וכך הם לא מקבלים את האהבה אותה הם מחפשים.

טיפוס 4 - הדרמטי




אמונה בסיסית: משהו חיוני חסר בי או בחיי. אני חייב להיות מיוחד כדי שיבחינו בי ויאהבו אותי.
טיפוסים אלה חוששים שאנשים לא יקבלו או יאהבו את מי שהם באמת כי הם מרגישים שמשהו חסר בהם עמוק בפנים. בתגובה לפחד הזה הם נסוגים מאחרים, מבדילים את עצמם, יוצרים קיר בינם לבין אחרים או יוצאים מהמשחק ומסתכלים על קבוצות או אנשים מבחוץ. במקרים אחרים הם מתרחקים מאנשים במכוון כדי לבדוק או לבחון את נאמנותם ואהבתם אליהם. התנהלות זו יוצרת בידוד שכתוצאה ממנו אחרים לא יכולים להכיר את האני האמיתי שלהם ולא יכולים לאהוב אותם כי הם מרחיקים את עצמם מהם. כך הם יוצרים את הדבר ממנו הם פוחדים ומונעים מעצמם את האהבה אליה הם כל כך מייחלים.

טיפוס 5 - המדען



אמונה בסיסית: העולם הוא מקום תובעני שלוקח ממך יותר מאשר נותן. כמות המשאבים שלי מוגבלת, עליי להיות עצמאי ובלתי תלוי.

טיפוסים אלה חוששים שהצרכים הבסיסיים שלהם לא יסופקו על ידי אחרים ושהמשאבים והאנרגיות שלהם יתרוקנו. בתגובה לכך הם נוטים להיסגר ולסגת מאנשים, מונעים את זרימת הרגשות מאחרים אליהם ואת זרימת האנרגיה מהיקום. רוב הצרכים האלה מסופקים באמצעות אינטראקציה עם אנשים נדיבים, הזרימה הטבעית והשפע שנמצא ביקום - כשהם מנתקים את עצמם וסוגרים את הגישה אליהם, הם בעצם מנתקים את עצמם מהדרך היחידה שצרכים אלו יכולים להתמלא. וכך הם נלכדים במעגל הקסמים בו הם יוצרים בעצמם את מה שהם פוחדים ממנו.

 טיפוס 6 - הספקן




אמונה בסיסית: העולם הוא מקום מסוכן, בלתי צפוי ובלתי מהימן, אי אפשר לסמוך על שום דבר, אני חייב להיזהר ולאבטח את עצמי.

טיפוסים אלה פוחדים לאבד את האדם שהם אוהבים או את העבודה שיש להם כי הם מייצגים את הביטחון עבורם. כדי להתמודד עם הפחדים האלה ולהיערך אליהם הם מדמיינים במוחם את כל התרחישים הגרועים ביותר ומשליכים אותם על אחרים או על העבודה שלהם. כתוצאה מכך הם מתחילים להסתייג או להתרחק מאנשים, מה שיוצר שברים ביחסים וחומות שצריך לגשר עליהם. כשהם נסוגים מאנשים כי הם לא סומכים עליהם,  הדבר שהם הכי חוששים ממנו - אבדן האהוב או העבודה - אכן קורה.

 טיפוס 7 - הנהנתן



אמונה בסיסית: נולדתי כדי ליהנות מהחיים ועלי למצות אותם עד תום ולהימנע ככל האפשר מהצדדים השליליים שלהם.

טיפוסים אלה פוחדים מחוסר הסיפוק שיחושו אם יאבדו את הריגוש ואת ההתלהבות שלהם מהחיים. כתוצאה מכך הם קופצים מרעיון אחד לשני, או מעבודה או מערכת יחסים אחת לשנייה ולעיתים קרובות הם חיים בעתיד, חושבים על כל האלטרנטיבות הנעימות, וההזדמנויות שמחכות להם. התנהלות מעין זו יוצרת תחושה כוזבת של התרגשות והתלהבות שלמעשה מונעת מהם מלחוות את התחושה העמוקה יותר של סיפוק וקשר להם הם משתוקקים.

 טיפוס 8 - הבוס



אמונה בסיסית: העולם הוא שדה קרב, בו החזק שורד והחלש מנוצל. אני חייב להיות חזק ולשמור על הכוח שלי כדי לשרוד כאן.

טיפוסים אלה פוחדים שאחרים יפגעו ויבגדו בהם, בתגובה לכך הם יוצרים את התדמית הקשוחה שלהם, יוצרים חומות בינם לבין אחרים ויכולים להיות עוינים כדי להגן על עצמם. כתוצאה מכך אנשים מתרחקים מהם, נרתעים מהם או מגלים כלפיהם עוינות בחזרה, מה שמגביר את הסיכוי שהם יעשו את מה שהם הכי חוששים מהם - יפגעו או יבגדו בהם.

טיפוס 9 - משכין שלום


אמונה בסיסית: אני חייב להשתלב בעולם ולא לעשות גלים, כדי לזכות בקבלה ואהבה.

טיפוסים אלה פוחדים שאחרים לא יאהבו אותם ויעריכו אותם אם הם יביעו את דעתם בנחרצות, יעמדו על שלהם באסרטיביות או ידרשו שהצרכים שלהם יסופקו, ובתגובה לכך הם מתמזגים עם אנשים ועם הסביבה ובשעה שהם מתמזגים הם מאבדים את עצמם, נמנעים מלהביע את דעותיהם בבהירות. כתוצאה מכך אנשים לא מכירים אותם באופן עמוק, נוטים להטיל ספק ברצינות שלהם ובכוח הפנימי שלהם - ולבסוף מאבדים את ההערכה והאהבה שהם כל כך חששו לאבד.

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
הערה   1.
אביגיל, 01/05/2018 10:21:39
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved