אניגראם

אל תתן למי שאתה, להפריע למי שאתה יכול להיות
שתף |

הפרעות אכילה - 9 טיפוסים

כיצד האישיות שלך משפיעה על הרגלי האכילה שלך?

  

.כיצד האישיות שלך משפיעה על הרגלי האכילה שלך?

 מאת: אסנת ידגר

אנחנו אוכלים ושותים כדי לשרוד. הרגלי האכילה שלנו אינם רק שגרה יומיומית, הם קשורים למערכות ביולוגיות, תגובות עצביות ומניעים בלתי מודעים שבזכותם אנו חיים. לא קל להרפות מהרגלים שקשורים להישרדות הקיומית שלנו.

מזון ומים הינם אמנם דלק חיוני והכרחי לקיומנו, אך כשאנו באים להחליט כמה ואיזה סוג של מזון לאכול, גורמים אחרים מתערבים בעניין. תזונאים מחלקים את הגורמים הללו לשלושה סוגים עיקריים: מטבוליים, סביבתיים ורגשיים.

ברשימה הבאה אתמקד בגורמים הרגשיים / אישיותיים שמשפיעים על הרגלי האכילה שלנו.
גורם רגשי יכול להיות למשל כשאתה כועס על אדם מסוים, לא אומר לו דבר, אבל זולל חפיסה שלמה של שוקולד לפני שאתה הולך לישון... לפעמים מה שאנחנו אוכלים קשור למה שאוכל אותנו!

התיאור הבא הינו תמציתי וכוללני כמובן ומיועד רק לתת לנו כמה נקודות למחשבה. יש לקחת בחשבון את החצים והאינסטינקטים שיוצרים טיפוסי משנה בכל קבוצת טיפוס. (מידע על הניואנסים השונים יינתן בסדנאות)

טיפוס 1 - אכלן נוקשה  

לטיפוסי 1 יש את המשמעת וכוח הרצון לעמוד בהחלטות שהם לוקחים על עצמם בחיים. תכונות אלה מסייעות להם להתמיד גם בשמירה על בריאותם, לעמוד במשטר ספורט או לשמור על אכילה נכונה.

אולם הם עלולים להיות נוקשים מדי עם עצמם ולהכניס את עצמם לדיאטות מחמירות שיכולות להזיק לבריאותם.

מתוך המוטיבציה לעשות את "הדבר הנכון" ולעמוד בכל הכללים של אכילה נכונה, הם עלולים לפתח אובססיה לאכילה בריאה (שיכולה להביא למריבות במשפחה) לשימוש מוגזם בדיאטות, ויטמינים וטכניקות שונות לניקוי רעלים (צומות, כדורי דיאטה, חוקנים וכד').

 

 טיפוס 1 - אכלן נוקשה

 

הדרישה הפנימית שלהם לעמוד בכל דבר אותו לקחו על עצמם ולא לעשות לעצמם 'הנחות' כלשהן, גורמת לא פעם למתח רב. כשהמתח נעשה בלתי נסבל, הם עלולים לעבור לקיצוניות השנייה ולבלוס ללא שליטה או להשתמש באלכוהול כדי להירגע ולהפיג את המתחים.

 

 טיפוס 2 - אכלן רגשי / חברתי

 
טיפוסי 2 הם אנשים רגשיים, בעלי צורך עצום באהבה ובטיפוח יחסים קרובים וחמים עם אנשים.

עבור האכלנים החברתיים שביניהם - אוכל הוא אמצעי מושלם מבחינתם להתחבר ליקיריהם, דרך הכנת ארוחה גדולה ועשירה או אכילה משותפת. בנוסף הם נוטים לאכול מה שאחרים רוצים לאכול, (ולא בהכרח מה שבריא או טוב להם) כי האוכל עצמו הוא לא העיקר מבחינתם, אלא החיבור לאנשים. חלקם אפילו חשים חוסר חשק לאכול לבד והם זקוקים לשותף לאכילה. קשה להם "להזין" את עצמם, יותר קל להם "להאכיל" אחרים.
טיפוס 2 - המסייע
   
לאכלנים הרגשיים שביניהם – יש נטייה לאכילת יתר מתוך "רעב לאהבה". כשהם מרגישים ריקים או רעבים לאהבה, הם נוטים להשתמש באוכל, באופן לא מודע, כדי למלא את הצורך שלהם באהבה או כדי לפצות את עצמם על הריקנות הרגשית.
הם נוטים לארוחות שחיתות, בעיקר מתוקים ופחמימות ובמקרים קיצוניים לבולימיה או היפוכונדריה כדרך לקבל סימפטיה ותשומת לב.

הצורך של טיפוסי 2 באהבה לא בהכרח מבוסס על המציאות. זהו צורך אוטומטי שחשוב להיות מודע אליו ולהשתמש בו כתזכורת להיות נוכח לאהבה שקיימת בחייהם כאן ועכשיו.
 
טיפוס 3 - אכלן תדמיתי


היחס של טיפוסי 3 לאוכל הוא בדרך כלל פרקטי ולא רגשי. הם מתייחסים לאוכל כצורך קיומי בסיסי ופחות מחוברים לאספקטים המנחמים והמהנים של האוכל.

הם בדרך כלל עסוקים מדי מכדי לאכול! קצב החיים שלהם מהיר ולא פעם הם "שוכחים" לאכול או חוטפים משהו מהיר תוך כדי הפעילות האינטנסיבית שלהם. סגנון התנהלות כזה יכול להביא לצריכה של מזון מהיר, צריכת יתר של קפה, אמפטמינים, סטרואידים או ממריצים אחרים. 

יש להם רגישות גבוהה להופעה החיצונית שלהם ולדימוי הגוף שלהם (בעיקר בעלי אינסטינקט אינטימי) שמובילה אותם לבחור את האוכל שיגרום להם "להיראות טוב", יותר מאשר להרגיש טוב.

 

 

טיפוס 3 - הביצועיסט
 ברמות הלא מאוזנות הם עלולים לגרום לגוף לחץ רב כדי להיראות טוב: אם זה אימוני כושר עד כדי התשה, דיאטות רעב או ניתוחים מיותרים לשיפורים קוסמטיים.
 
 טיפוס 4 - אנין הטעם
 
טיפוסי 4 עסוקים מאד ברגשותיהם, נצמדים אליהם וזקוקים לפידבק רגשי. לא פעם הם משתמשים באוכל להתמודדות רגשית.

יש להם נטייה לאכול לפי מצב הרוח שלהם וקושי לעמוד במשטר דיאטה. הם נוטים לצריכת יתר של מזונות עשירים, מתוקים, אלכוהול לשיפור מצב הרוח או כנחמה רגשית.

הם משתמשים באוכל כדרך נוספת להעצים את רגשותיהם, להתנסות בטעמים מיוחדים או לבטא את היצירתיות שלהם בבישול.

הם יכולים להיות בררנים ובעלי טעם אישי מאד - "אני אוכל רק שוקולד בלגי". נהנים מאוכל גורמה. (אני לא אוכל את מה ש'ההמונים' אוכלים, אני אנין טעם!")
טיפוס 4 - הדרמטי

  

.

טיפוס 5 - האכלן המחושב  

טיפוסי 5 מבינים את המורכבות של השפעת המזון על הצרכים הפיזיים, הרגשיים, הביולוגים והסביבתיים. חלקם אפילו מסוגלים לחשב כמה בדיוק שומן, פחמימות ופרוטאין הם זקוקים ליום כדי לשמור על גוף בריא...
אבל אוכל לשם הנאה? האם זה חלק מהמשוואה? – לא בהכרח.
  
 

מכיוון שהם חיים בד"כ בתוך הראש שלהם, הם לעיתים קרובות מתעלמים מהצרכים הפיזיים שלהם ופחות מחוברים לגוף שלהם. הם יכולים להגזים בשמירה על אוכל בריא, בלי לחשוב על הטעם שלו.
 
באופן כללי הם נוטים להרגיש בטוחים יותר כשהם צורכים פחות ומצמצמים את הצרכים שלהם. את האסטרטגיה הזו ניתן לראות גם בהרגלי האכילה שלהם. הם יכולים להגביל את האכילה שלהם, לדלג על ארוחות או לצמצמם את כמות המזון אותו הם צורכים. 
 
רובם בעלי גוף רזה למרות שבעלי האינסטינקט החברתי נוטים למשקל יתר.

טיפוס 5 - האכלן המחושב

 

   

 טיפוס 6 - האכלן הזהיר

 


טיפוסי 6 נצמדים בדרך כלל לניסיון העבר שלהם, למה שמוכר להם ופחות פתוחים לדברים חדשים. כך גם באוכל, הם יודעים מה הם אוהבים לאכול, אבל לא אוהבים לחרוג מהמוכר להם. 

הם נוטים להיצמד למאכלים המועדפים עליהם, לדבוק במה שהם רגילים אליו ופחות פתוחים לנסות אפשרויות קולינריות חדשות השונות מהתרבות והרגלי הילדות שלהם.

הם נוטים למנוע מעצמם מזונות מסוימים (בד"כ כדי להתמודד עם מערכת עיכול בעייתית) או לצרוך יתר קופאין, אלכוהול או אמפטמינים להרגעה ולהפחתת חרדות ומתח פנימי.

 

במקביל הם נוטים לדאוג כל יום לגבי צריכת הקפה / השוקולד או כל מזון לא בריא שהם מכניסים לפה ולהתלבט לגבי מה כדאי להם לאכול.
 

טיפוס 6 - הספקן
 
 
טיפוס 7 - האכלן הנהנתן

טיפוסי 7 מאמינים שהחיים נועדו כדי ליהנות מהם ומתאפיינים ברעבתנות בלתי פוסקת לחוויות חדשות. רעבתנות זו מתבטאת גם באוכל. 

הם מנסים בהתלהבות סוגים שונים של אוכל, רוצים לטעום מכל מה שיש בתפריט (גם באירוע קייטרינג נוטים לשים על הצלחת קצת מכל דבר, כדי לא להחמיץ משהו טעים...).
הם לא צריכים להיות רעבים כדי לאכול ואף פעם לא מלאים מספיק בכדי לסרב לקינוח.

זהו הטיפוס שהכי נוטה להתמכרויות. הם מתקשים להתאפק או להגביל את עצמם ולהתמיד בדיאטות למיניהן.

 

 טיפוס 7 - הנהנתן

 הם משתמשים באוכל גם כאמצעי להסחת דעת, פיצוי או בריחה מכאב ונוטים להשתמש בממריצים שונים (קופאין, אמפטמינים, אקסטזי, אלכוהול, מתוקים וכדו') כדי להישאר מלאי אנרגיה ובמצב רוח מרומם.

 

 טיפוס 8 - האכלן התאוותן
 

טיפוסי 8 ידועים בתאווה שלהם לחיים. הם אוהבים הכל בגדול, הרבה, כאן ועכשיו! הם בד"כ אימפולסיביים ופועלים מתוך דחפים ותשוקות הגוף.

גם לאוכל יש להם תאווה עצומה - כמה שיותר, יותר טוב. 
הם נוטים לאכילת יתר ונהנים ממזונות עתירי שומן, פחמימות ואלכוהול.

הם מתעלמים מצרכים או בעיות גופניות, נמנעים מבדיקות רפואיות או פעילות גופנית.
הם לא ממהרים לרזות (בעיקר הגברים שביניהם). הם יודעים שהם בעלי עוצמה, כך שהם בונים יותר על יכולת הכיבוש שלהם, מאשר על מראה חיצוני.

מצד שני, כוח הרצון האדיר שלהם יכול לסייע להם במידה והם לוקחים על עצמם החלטה נחושה לגבי הרגלי התזונה, הפעילות הגופנית או הבריאות שלהם – גם את זה הם יעשו בגדול.
כך שנראה שהם נעים בין שתי האופציות הללו – חיים רודפי תענוגות או משטר בריא קפדני.

 טיפוס 8 - הבוס
   

 טיפוס 9 - האכלן המדחיקן

 

טיפוסי 9 רוצים להימנע מעימותים ולשמור על שלוות נפש. הם נוטים להתעלם מהצרכים הפנימיים שלהם כדי לשמור על השקט בסביבתם. 

רצון זה מתבטא גם בהרגלי האכילה שלהם בחפשם אחר מזון "מנחם" - מאכלים עתירי שומן, קלוריות ריקות, ופחמימות פשוטות. הם משתמשים באוכל כדי "להרדים" את עצמם או לברוח מרגשי כעס ומתח. 

מכיוון שכעס הוא רגש מאד לא נוח עבורם, הם מנסים 'לקבור' אותו באמצעות אכילה ונוטים להפריז בצריכת קופאין, סוכרים או אלכוהול. בגלל הרגשות שהם נוטים להדחיק כדי לשמור על הרמוניה סביבם, רמות הסוכר בדם שלהם יכולות להיות בעייתיות (ולכן ירקות ובשר באיכות טובה מומלצים עבורם).

 

לטיפוסים אלה יש נטייה או לאכול יותר מדי או לשכוח לאכול בכלל. הם נוטים לאכול בהיסח הדעת, בלי לשים לב ופעמים רבות לא זוכרים בכלל מה הם אכלו במהלך היום. אלה מהם ש"שוכחים" לאכול, עלולים לדלג על ארוחת צהריים ולאכול מאוחר יותר או לאכול ארוחת ערב מאוחר בלילה.

טיפוס 9 - משכין שלום

 נטייתם האוטומטית לשתף פעולה עם רצונות האחר, גורמת להם להתאים את עצמם לאחרים גם באוכל. הם נוטים להיות פתוחים למה שאחרים רוצים לאכול ופחות קשובים למה שהגוף שלהם מבקש.


המלצה – להתעורר ולהתחבר למאוויים שלהם במקום 'להרדים' את עצמם באמצעות אכילה. להרשות לעצמם להרגיש אי נוחות ולבטא את כעסם, במקום להשתמש באוכל כדי לשמור על אשליה של שלוה. 

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
מפליא   1.
רוני לניס, 17/11/2012 02:35:02
מאמר חלקי, טיפוסים 5-9 חסרים  (לת) 2.
טיפוס 8, 17/11/2012 07:14:32
מציאותי ביותר   3.
ארזה, 17/11/2012 13:23:10
איפה 5-9 ?   4.
איציק, 18/11/2012 01:20:14
טיפוסים 5-9 יעלו בקרוב  (לת) 5.
אסנת ידגר, 18/11/2012 14:29:03
טיפוסי אכילה   6.
יונית פיראן, 19/11/2012 09:11:15
הרגלי אכילה לטיפוס 1   7.
אהובה אליהו, 19/11/2012 22:20:06
את ההמשך בבקשה  (לת) 8.
9, 22/11/2012 13:55:24
מתי תעלה שאר הכתבה?  (לת) 9.
דנה, 03/12/2012 16:26:43
המשך הכתבה יעלה בימים הקרובים  (לת) 10.
אסנת ידגר, 05/12/2012 16:03:58
טיפוס 9 כבר לא כאן...   11.
רוני לניס, 09/12/2012 23:13:29
כל הכבוד, רוני!   12.
אסנת ידגר, 09/12/2012 23:29:49
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
כללי
על האניאגרם
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved