אניגראם

שתף |

הכללות – כיצד הן מקבעות אותנו וכיצד ניתן להשתחרר מהן?

אחת הדרכים להשתמש באניאגרם להשתחררות מדפוסים שמקבעים אותנו - היא זיהוי ההכללות שהאגו שלנו (הטיפוס הראשי) עושה.

 

מאת: אסנת ידגר

 

 


אחת הדרכים להשתמש באניאגרם להשתחררות מדפוסים שמקבעים אותנו  - היא זיהוי ההכללות שהאגו שלנו (הטיפוס הראשי) עושה.

כל אחד מאיתנו, באופן לא מודע,  אוסף במהלך חייו הוכחות ועדויות לתקפותה של נקודת המבט שלו על העולם. בכך הוא מחזק את ההכללות בתוכן הוא מקובע ונשאר לכוד בתוכן. הכללות אלו מצרות את ראיית העולם שלנו, מגבילות את פעולותינו ופוגעות במערכות היחסים שלנו.

 

הזיהוי הראשוני של ההכללות בהן אנחנו משתמשים הוא קל למדי. הרמז הראשון הוא שימוש במילים: "תמיד" ו"אף פעם".
כשטיפוס 6 (הספקן) משכנע את עצמו שדברים עומדים להשתבש, הוא לא רואה את עצמו כקיצוני או פסימיסט כרוני – הוא עושה זאת כי הוא יצר הכללה מתוך חוויה מוקדמת בעברו ומשתמש בה כדי להבטיח את עצמו. האמונה שדברים תמיד ישתבשו באופן כלשהו, מניעה אותו לנקוט באמצעי זהירות רבים כדי להגן על עצמו מתרחישים מעין אלה. אמצעי זהירות אלה גורמים לו להרגיש בטוח.

כשהוא צופה בחדשות הערב ורואה מישהו שנרצח, הוא נתקף בפחד כי האירוע מחזק את אמונתו שהעולם מלא באנשים מסוכנים. הוא מיד נוקט באמצעי הזהירות שיחזירו לו את הביטחון שהיה לו לפני שהפחיד את עצמו באמצעות ההכללה שיצר. במקום להגיד "הרחוב ההוא" או "הקבוצה הזו היא מסוכנת" - הוא יוצר הכללה שאומרת "כל העולם הוא מסוכן" .

 

כיצד מפרקים הכללות?


ראשית, צריך להבין שאנחנו אלה שמנציחים אותן ונותנים להן תוקף. האגו (הטיפוס) שלנו עושה כל שביכולתו כדי לשמר אותן ולהצדיק את קיומן. כדי לשמר את ההכללה, אנו "מסננים" כל עדות שסותרת אותה. סינון - זה מה שהאגו שלנו (הטיפוס הראשי) עושה למחייתו.


הסיבה לכך היא קיומו של רווח נסתר. בכל מקום שאנחנו משתמשים באופן קבוע בהכללה מסוימת, קיים רווח מסוים. היא משרתת אותנו באופן כלשהו שחשוב לחשוף, לפני שנוכל להשתחרר ממנה.

תהליך פירוק ההכללה מורכב משלושה שלבים עיקריים:
1.  הפרכת ההכללה
2.  זיהוי הרווח הנסתר

3.  חשיפת האופן בו אנו יוצרים אותה


לדוגמה, עבדתי אם אישה, טיפוס 2 (המסייע) שהרגישה שהיא לא מוערכת. ההכללה שלה הייתה "אני נותנת ונותנת ולא מקבלת דבר בתמורה".

 

הפרכת ההכללה:

ביקשתי ממנה להכין רשימה של הדרכים השונות בהן יכולים אנשים להביע הערכה כמו: הזמנות, חיוכים, בקשות, מחוות, חיבוקים, קידום, משכורת, תחומי אחריות נוספים וכדו'. כשעברנו על הרשימה היא התחילה לראות שהיא בעצם מקבלת הערכה רבה. אבל כדי לשמר את ההכללה ש"היא נותנת ולא מקבלת דבר בתמורה", היא מסננת את מה שהיא כן מקבלת בתמורה.

 

זיהוי הרווח הנסתר:

לאחר שהיא הבחינה בכך, שאלתי אותה מדוע היא ממשיכה לעשות את זה? תשובתה הייתה: "אני עושה את זה כי אני אדם נדיב". תשובתה עזרה לנו לזהות את הרווח הנסתר. היא צריכה "לאשר" את הנדיבות שלה לעיתים קרובות למדיי, כדי להפוך אותה לתגמול רגשי ("החזר השקעה" אפשר לומר). כך היא ממשיכה לשמור על ההכללה של "אין תמורה" במקום להבחין בהערכה שהיא מקבלת מאחרים.

 

חשיפת האופן בו אנו יוצרים את ההכללה:

בהמשך, חשוב להבחין כיצד אנו יוצרים את הדפוס הזה, כיתד אנו עושים זאת בפועל. תלונה שכיחה של טיפוסי 2  היא "למה אני תמיד מושכת אליי גברים שלא מעריכים אותי?" שאלתי אותה: " כיצד את מוצאת אנשים שאת יכול לעשות עבורם דברים שהם לא יעריכו?" היכן את מחפשת? מה את מחפשת? כיצד את מסננת את אלה שמעריכים אותך?

 

'תמיד ואף פעם' הן הכללות פשוטות למדי. הכללות אחרות הן 'יצירתיות' יותר, כמו: "זה סיפור חיי", "זה הגורל שלי" "זה המזל שלי". הכללות נוספות יכולות להיות חמקניות יותר ומתבטאות בדפוסים, הרגלים או נטיות מסוימות.
לעיתים קרובות ההכללות שאנשים עושים הן לא רק לגבי מה שאמיתי, אלא גם לגבי מה שאפשרי. "אתה פשוט לא יכול למצוא עבודה ראויה במצב השוק היום",  "אף אחד לא יעסיק מישהו בגיל 50" וכ"ו...  בכולן עלינו לזהות את הרווח הנסתר ואת הדבר אותו משרתת האמירה הזו. בסופו של דבר, אנו מבינים שאין עולם אמיתי. ישנו רק העולם שאנו מאפשרים לעצמנו לראות.

 

 

 

 

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
ezwnGUyuCHE   1.
Barnypok, 29/12/2016 17:58:16
JyvDnekSHvfpDv   2.
Barnypok, 02/01/2017 09:45:17
spWYzjlCwYNPPSCgi   3.
JimmiXS, 14/08/2016 16:32:56
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved