אניגראם

שתף |

תשע תבניות חשיבה

התבניות דרכן כל טיפוס רואה את העולם והדרך בה הוא משמר אותן

מאת: אסנת ידגר

כל אחד מתשעת הטיפוסים פיתח אסטרטגית התמודדות עם העולם מתוך "תבנית חשיבה" מסוימת שנעוצה בבסיס אישיותו.

תבנית חשיבה זו יכולה לסייע לנו להבין את העולם, להתמודד איתו ולתמרן בתוכו, אם אנו מגמישים אותה ודואגים להתאים אותה לנסיבות חיינו. במידה ואנו עושים את ההפך ובמקום להתאים את התבנית למציאות שלנו, אנו מתאימים את ה"מציאות" לתבנית שלנו, אנו עלולים למצוא את עצמנו מקובעים בתוך התבנית מבלי לדעת אפילו שאנו לכודים בה ולסבול ממה שג'ואל ברקר מכנה "שיתוק תבניתי" (Paradigm paralysis)

התבניות דרכן כל טיפוס רואה את העולם והדרך בה הוא משמר אותן:

 

טיפוס 1- המחוקק



משמר את התבנית "העולם וכל מה שבתוכו זקוק לשיפור ותפקידי לתקן את המעוות" על ידי התמקדות במה שחסר, לקוי או טעון שיפור והתעלמות ממה שתקין ובסדר (אליו לא צריך להתייחס, הוא ממילא כבר נמצא שם).

 

 טיפוס 2 - המסייע


משמר את התבנית "העולם זקוק לסיוע רב ואני המושיע" על ידי התמקדות בצרכים של אחרים וצבירת האישורים וההוקרות שהוא מקבל עבור עזרתו.

 

 טיפוס 3 - הביצועיסט



משמר את התבנית "העולם מתנהל בצורה לא מאורגנת ואני מסוגל לייעל אותו" על ידי התמקדות בפעולות הבלתי יעילות של הסובבים אותו, התעלמות מהעבודה וההצלחה שהושגה בלעדיו וצבירת שבחים עבור הישגיו.

 

 טיפוס 4 - הדרמטי




משמר את התבנית "איני שייך לעולם הזה, משהו בסיסי בי חסר או פגום ועומדים לנטוש אותי בכל רגע" על ידי הבחנה בסימן הקטן ביותר לחוסר תשומת לב כלפיו, לחוסר הבנה או למגרעה כלשהי בעצמו. עריכת השוואה בלתי פוסקת בינו לבין אחרים תוך הפחתה תמידית מערכו, מציאת "הוכחות" לשלמותם או כישרונם של אחרים וחוסר אמון או ביטול של אהבה וקבלה מצד אחרים.

טיפוס 5 - המדען



משמר את התבנית "העולם הוא חודרני, תובעני ומשאביי מוגבלים" באמצעות הגנה מוגזמת מפני דרישותיהם וציפיותיהם של אחרים, רגישות יתר להפרעות חיצוניות וכתוצאה מכך נוקט בנסיגה וניתוק כברירת מחדל.

 טיפוס 6 - הספקן




משמר את התבנית "העולם הוא מקום מסוכן ומאיים" על ידי חיפוש אחר אויבים ו"חורשי רעה" למיניהם, הוא מדמיין את הרע ביותר ומתעלם מהרגעים, המקומות והאנשים איתם הוא חש מוגן, בטוח ומקובל.


 טיפוס 7 - הנהנתן



משמר את התבנית "העולם הוא מקום שמגביל אותך, אני חייב לשמור על כל האופציות שלי פתוחות ולהימנע מכאב" על ידי התמקדות ברגעים הטובים, היזכרות והרהור באירועים נעימים, מעבר מחוויה אחת לשנייה באופן כל כך מהיר שאינו מביא סיפוק אמיתי ו"מאלץ" אותו לעבור לאירוע המהנה הבא.

 טיפוס 8 - הבוס



משמר את התבנית "העולם הוא מקום עוין וקשה בו החזק שורד והחלש מנוצל" על ידי הבחנה והתמקדות בסימנים מינוריים של ניצול או מניפולציות גם כשאין ממש בדבר וע"י התכחשות או המעטה בערכם של ביטויי חיבה או אהבה שמופנים כלפיו.

טיפוס 9 - משכין שלום


משמר את התבנית "העולם אדיש ולשום דבר אין ממש חשיבות, בטח לא לי" ע"י מזעור חשיבותם של דברים, ("מה זה בעצם משנה…?") ביטול ערכן של יוזמותיו או פעולותיו והתעלמות מההשלכות וההשפעה שיש למעשיו.

רובנו מתקשים להשתחרר מהתבנית שיצרנו, המגולמת בתוך תפיסת העולם של הטיפוס שלנו, מפני שעם השנים "נקשרנו" אליה כל כך עד שהיא הפכה להיות ה"זהות" שלנו - מה שאנו מכנים 'האני הכוזב' . אנו נאחזים בתבנית האישיות שלנו, כיוון שהיא מוכרת לנו כל כך. התרגלנו לקיומה, נוח לנו איתה, אנחנו "חשים בה בבית". אנו חוששים שאם נתנתק מתבנית האישיות שלנו, נתנתק בכך מזהותנו ונישאר אבודים ומבולבלים. אחרי הכול, הסתייענו בה רבות, "התמחינו" בה וההישארות בתוכה מגנה עלינו מפני חוויה של חרדה קיומית.

הדרך בה פועל ה"אגו" כדי לשרוד ולהנציח את עצמו היא מתוחכמת ביותר:

האסטרטגיה שלנו, (או במילים אחרות, ה"אגו" שלנו) מתפתחת מגיל צעיר מאוד ובמהלך חיינו אנו אוספים עדויות והוכחות אין ספור שמצדיקות את קיומה. אחת הדרכים באמצעותן אנו משמרים את ה"תבנית" שלנו היא ע"י "תשומת לב סלקטיבית". בכל רגע נתון אנו חשופים למיליון גירויים שונים. כמובן שאין ביכולתנו לקלוט את כולם, אך כל טיפוס נוטה להבחין ולהגיב באופן אוטומטי לסוג מאוד מסוים של גירויים שמתאימים לתבנית שדרכה הוא רואה את העולם.

לדוגמא, טיפוס 6 ("הספקן") שרואה את העולם כמקום מסוכן ובלתי מהימן, יפנה את תשומת לבו לכל סימן הכי קטן שיעיד כי אי אפשר לסמוך על אנשים. מאחר והוא ערני מאוד לכך, והחיישנים שלו מכוונים לכך, סביר להניח כי ימצא עדויות רבות לכך ולעומת זאת ימעיט מערכו של כל סימן המעיד על נאמנות, הגינות ואכפתיות שמופנה כלפיו. ברוב המקרים הוא אפילו לא יזכור זאת ובמקרים אחרים הוא עשוי לומר: "זה לא נחשב" או שיפרש את מהימנותו של האחר כמצב זמני או אינטרסנטי.

דרך נוספת בה האגו המתוחכם שלנו משתמש כדי לשרוד ולהצדיק את קיומו, היא למשוך אלינו את האנשים והאירועים ש"מאשרים" את הנחות היסוד שלנו. כך שסביר להניח שאותו טיפוס 6 למשל, שמאמין כי לא ניתן לסמוך על אנשים, יפגוש ויאסוף אליו אנשים בלתי מהימנים שבאמת יפעלו מתוך אינטרסים נסתרים, ירמו אותו או יתמרנו אותו, או שייפול קרבן לאנשים ואירועים מהסוג הזה. תגובתו הטבעית תהיה כמובן: "אתם רואים? ידעתי! אמרתי לכם שאסור לסמוך על אף אחד" וכך יתקבע לו עוד יותר בתפיסת העולם שלו כש"הוכחה" נוספת נאספה לאמתחתו.

האניאגרם משמשת כלי יעיל לבדיקת התבניות והעדשות דרכן אנו מסתכלים על העולם ומציעה לנו פילטרים מגוונים ויעילים יותר שמסייעים לנו לראות את העולם בפרספקטיבה רחבה יותר ומאפשרים לנו להתנהל בעולם בצורה גמישה ואפקטיבית יותר.

שנה גודל Powered by Bonsite ©
שנה גודל Powered by Bonsite ©
תגובות
wSMmwMckNNCIPwzBTW   1.
Barnypok, 02/01/2017 09:44:13
אסנת ידגר
חלוצת השיטה בארץ ומייסדת המרכז הישראלי
חדשות ועדכונים
yoda hacked
כללי
שירותים
אניאגרם בארגונים
מדיה
בניית אתרים בקוד פתוח
עקבו אחרנו
2010 © Enneagram inc, All Rights Reserved